RMS Titanic lämnar Southampton © Claes-Göran Wetterholms arkiv

Världsutställningen Titanic The Exhibition till Skellefteå

Den 15 april 1912 sjönk Titanic i det iskalla vattnet i Nordatlanten. 106 år efter katastrofen, då 1495 personer omkom, kan du uppleva Titanics myter, historier och glans i en av världens största vandringsutställningar. Titanic The Exhibition har premiär i Eddahallen, Skellefteå den 27 april. Välkommen ombord!

Myterna om Titanic är många, en del stämmer men många är rykten som skapades i en tid av ovisshet efter skeppets förlisning. Utställningen beskriver myterna, berättelserna och verkliga livsöden.

Genom ca 200 originalföremål och flertalet reproduktioner av interiörer i naturlig storlek kommer gästerna få uppleva verkliga berättelser om fartyget. Detaljer om vilka resenärerna var, vad de gjorde, vad de tog med sig och ibland vad de sade har gett oss möjligheten berätta den verkligt mänskliga dimensionen av Titanics första och sista resa. Utställningens uppdrag är att återskapa känslan av hur det var att resa med denna "osänkbara" atlantångare.

Titanic var inte bara en nationell tragedi för flera länder utan även en lokal tragedi för många svenskar. Svenska var det andra största språket ombord på fartyget, som gick under den 15 april 1912. Flera av de svenska ödena från tragedin har sparats tack vare svenska Titanic-historiken Claes-Göran Wetterholm.

Överlevande från norra Sverige

Oskar Hedman med kopplingar till Ragunda, Hörnefors och Umeå var en av dom 712 överlevande. Oskar kastade sig ned i en livbåt medan han tänkte ”Blir jag skjuten så dör jag fortare”. Han delade hytt med Malkolm J Johnson vars bordsplaceringskort finns med i utställningen.

- Förhoppningsvis får vi kontakt någon av med Oskars släktingar. Det skulle vara intressant att få reda på mer om Oskars liv efter fartygskatastrofen, säger Claes-Göran Wetterholm.

Premiär den 27 april

Utställningen kommer att vara lokaliserad till Eddahallen, Skellefteå under perioden 27 april-26 augusti 2018.

Sporthallen och angränsande utrymmen byggs under perioden om till en museal upplevelsearena där en känslomässig resa genom berättelser, fotografier och privata föremål från ett av historiens mest legendariska skepp ska berättas.

- Med stolthet kan vi presentera att Skellefteå blir Norrlands värdstad för denna välrenommerade utställning. Med Titanic The Exhibition får vi en reseanledning i världsklass, säger Maria Broman, VD på Visit Skellefteå. Utställningen gör just nu succé i Malmö och under sommaren drog den fulla hus i Örebro, där den lockade över 80 000 besökare. Den lockar en bred målgrupp och många inresande, men även regionernas skolor, speciellt från årskurs 6 och uppåt har uppskattat utställningen, fortsätter Maria Broman.

- Vi hoppas att utställningen ska locka tiotusentals gäster från hela Norrland, samt från Norge och Finland. Titanic The Exhibition är en av världens största vandringsutställningar som gästats av flera miljoner personer världen över. Vi är glada att äntligen få presentera den i norra Sverige, säger Stefan Papangelis VD Nordic Exhibitions & Events.

Titanic The Exhibition arrangeras av Nordic Exhibitions & Events i samarbete med Visit Skellefteå och Skellefteå kommun.

Fakta om Titanic:

- Titanic beställdes den 31 juli 1908. Byggdes på varvet Harland and Wolff, Belfast, Irland.
- Sjösattes 31 maj 1911.
- Sjönk den 15 april 1912 efter att ha kolliderat med ett isberg i norra Atlanten.
- Längd 269,1 m. Bredd 28,0 m. Djupgående 10,5 m. Vikt 52 310 bruttoton. Höjd från skorsten till köl 54 m.
- Propellrar, de små 7 meter i diameter, den stora 9 m.

Webbplats:
www.titanicskelleftea.se