Vintersim – en kärleksförklaring till kylan och mörkret

Vintersim – en kärleksförklaring till kylan och mörkret

I februari genomförs Skandinaviska mästerskapen i Vintersim i Skellefteå. Det är femte året i obruten följd. I år är dessutom tävlingen en etapp i världscupen i vintersim. Arrangemanget har etablerat sig som en självklar del av vintern i Skellefteås och är idag en uppskattad folkfest – och allt grundar sig i en kärleksförklaring till kylan och mörkret.

I genomsnitt tar det cirka 20 sekunder att tävlingssimma 25 meter i en isvak i centrala Skellefteå. Det vet man, för tävlingssimmat om vintern, i vattentemperaturer strax över nollan har man gjort här sedan 2012. Deltagarna tävlar från 25 till 200 meter i disciplinerna bröst- och frisim samt i en mer avslappnad hatt- och mösstävling.

– En naken kropp förlorar 50 procent av kroppsvärmen genom huvudet. Därför är det viktigt att behålla mössan på när du vinterbadar, säger Jarkko Enqvist vinterbadsentusiast och marknads- och eventansvarig på föreningen Mörkrets och Kylans Glada Vänner som håller i arrangemanget.

2015 hade man närmare 200 starter i tävlingarna och inför 2016 års mästerskap hoppas arrangörerna på en fördubbling i bassängen - och flera tusen åskådare på läktarplats.

Stadig ökning

– Vi har upplevt en stadig ökning av deltagare sedan starten, säger Jarkko och minns en episod från det första tävlingsåret.

– Två veckor innan start hade vi bara en enda anmälan. Då funderade vi faktiskt på att ställa in. Men så ringde en man från Värmland. Han sa att han precis hade bokat resa och ville dubbelkolla hur många som var anmälda.

Du är inte ensam, fick han till svar. Det samtalet blev också den där knuffen som arrangörerna just då behövde.

– Vi kraftsamlade och när det blev dags för tävling hade vi 32 anmälda, 56 starter och deltagare från fem olika länder. Det var 30 grader kallt den dagen och arrangemanget blev på många sätt en succé.

Sedan dess har intresset för tävlingarna stadigt ökat och idag är Vintersim, förutom att vara Skandinaviska Mästerskapen, också en av fem tävlingar runt om i världen som nått väldscupsstatus genom International Winter Swimming Association, IWSA.

Goda hälsoeffekter

– Vi ville skapa ett vinterevenemang som väckte ett intresse för Skellefteå men också hyllade kylan och mörkret i norr, berättar Jarkko. Vintern har så mycket att erbjuda människor, inte minst när den är som mörkast och kallast.

Just vinterbad har visat på goda hälsoeffekter. Studier gör gällande att vinterbadare bland annat får sänkt blodtryck, står emot kyla bättre och blir stresståligare – för att inte tala om alla endorfiner som får fullständigt glädjefnatt efter ett vinterdopp.

2009 registrerades föreningen Mörkrets och Kylans Glada Vänner.

– Först var det tänkt att vi skulle heta Mörkrets vänner men det uppfattades lite väl svårmodigt.

Då provade man med Mörkret och Kylans Vänner men även det klingade nog så tungsint i folks öron.

– Då la vi helt enkelt till ordet glada och blev Mörkrets och Kylans Glada Vänner, säger Jarkko och ler.

Melankoliaden

Och det är egentligen precis vad det handlar om – att finna glädjen i kyla och mörker. För det är något speciellt med vintrarna långt upp i norr, när det är 30 grader kallt och ljust bara någon timme per dygn - om vädret tillåter.

– Vi kallar den perioden Melankoliaden. Den börjar när vi tänder det första värmeljuset och avslutas när det sista har brunnit ut. Vi tror att vi behöver kylan och mörkret, inte minst för att vi då har tillåtelse att ligga på sofflocket. Melankoliaden handlar om rekreation och om reaktion. Om att reflektera över det som har varit och hämta styrka inför det ljusa och intensiva sommarhalvåret. Och där är mörkret och kylan en viktig del.

Inte bara tävling

– Vi har program i tre dagar, säger Jarkko. Första dagen är det invigning med spännande seminarier och föreläsare på ämnet kyla och mörker. Dessutom blir det musik från finländska inuiter och tjeckisk eldsdans på is.

På lördagen genomförs tävlingarna i vintersim och dagen efter hålls Frostens dag på havsisen i Kågefjärden.

– Egentligen är vi inga tävlingsmänniskor, avslutar Jarkko. För oss handlar vinter, kyla och mörker om upplevelser. 2015 kompletterade vi därför arrangemanget med Frostens dag. Det är lite ”back to basics”. En okomplicerad tillställning där människor träffas och umgås; vinterbadar, isfiskar eller spelar ett parti barncurling. Du vet, på många sätt är det just kylan och mörkret som förenar oss som har valt att leva här uppe i norr - ett stenkast från Polcirkeln och i mörker och kyla under en stor del av våra liv.

Skandinaviska mästerskapen i Vintersim

Vintersim i Skellefteå invigs fredagen den 12:e februari. Skandinaviska mästerskapen tillika världscupdeltävlingen hålls dagen efter, lördagen den 13/2. 14/2 arrangeras Frostens dag på havsisen i Kågehamn.

Anmäl dig till 2016 års Vintersim i Skellefteå

Är du sugen på att delta i Vintersim? Sista anmälningsdag är 20 januari och anmälan görs på darkandcold.com

Vinterbada

Är du intresserad av ett vinterbad? Mörkrets och Kylans Glada Vänner håller också kurser i vinterbad. Mer information hittar du på darkandcold.com