Fjäderfästallar - en unik specialitet

Den som ansvarade för det inledande projektet var Peter Lennartsson, som nu är VD för Skeppsvikens Skövdebaserade byggverksamhet. Vi ber honom berätta lite mer om denna udda nisch på marknaden:
– Vi trodde inledningsvis att det skulle bli väldigt rakt på sak, ”bara bygga väggar och tak till djuren”. Men så var det ju inte alls, visade det sig. Beställarna hade mycket specifika krav på släta golv, porfria väggar, fogade takplåtskarvar och mycket annat. För säkerhets skull tog vi även kontakt med Svensk Fågel och Kronfågel för att tillsammans med bröderna Indebetou dra upp riktlinjer, berättar Peter.

Bas för ständig produktutveckling
De principer som då fastslogs ligger fortfarande till grund för de stallar som Skeppsviken bygger åt fjäderfäuppfödare, även om byggnaderna självklart har utvecklats genom ständiga förbättringar genom åren. Dessa genomförs ofta i samråd med såväl kunderna som de stora livsmedelsproducenterna. I skrivande stund ligger den totala byggytan på 292 766 m², fördelat på 85 stallar sedan starten. Det gör Skeppsviken till ojämförlig marknadsledare.
– Förutom en pågående utveckling av de byggtekniska detaljerna i stallarna ser vi en ständig uppdatering av den tekniska utrustningen, som belysningssystem och styrdatorer för utportionering av foder. Att vara fjäderfäproducent idag är att driva en industri, fortsätter Peter.

Unikt kundsamarbete gav goda resultat
Anläggningen på bilderna hittar vi mellan Hova och Lyrestad, där syskonen Jens Ivarhag och Marie Nordström just tagit sitt nya stall i drift. Och det var inte första gången:
– Runt sekelskiftet byggde Skeppsviken ett kalkonstall på 4 000 m² åt oss och det har blivit fler projekt sedan dess. När vi tog över gården från vår far bestämde vi oss för att utöka för att få lite större frihet. Så nu står vi här med ytterligare 6 000 m² kycklingstall, berättar Jens Ivarhag. Deras stall har kommit till på ett ganska ovanligt sätt, i nära samarbete med två branschkollegor – för det här är en industri som kännetecknas av samverkan och öppenhet.
– Alla i branschen delar med sig av goda erfarenheter, så inför bygget satte vi oss ned med Skeppsviken och familjerna Johansson på Kisebo och Indebetou på Solberga för att reda ut hur ett optimalt modernt kycklingstall skulle se ut, fortsätter Jens. Samarbetet har lett fram till en lättjobbad anläggning där in- och utlastning på samma gavel hör till nyheterna. Stallet har sedan byggts upp exakt likadant på alla tre gårdarna, och så här långt verkar allt fungera precis som det var tänkt.

Välfyllda orderböcker
Projektansvarig för Skeppsvikens stallbyggnationer är numera Håkan Persson, som gärna också framhåller ett antal andra projekt utöver det vanliga: – Bland annat har vi byggt fyra värpstallar i Finland och ekologiska stallar åt Kronfågelproducenter i Östergötland. Men vad det än handlar om är det vår ambition att jobba nära kunden för att kunna överlämna en bra produkt i rätt tid. Skeppsvikens orderböcker är välfyllda framöver och närmast i tur står stallar i Vinninga, Götene, Fjugestad och Nybble – så 100-strecket närmar sig med stormsteg!