SkiStar Åre: Åre XCO - spektakulär skidfest med världseliten

SkiStar Åre: Åre XCO - spektakulär skidfest med världseliten

Den 14 april är det dags för Åre Cross Country Open. Skidfesten där glada amatörer ges chansen att utmana världseliten. Mathias Fredriksson avslutar sin karriär storstilat och bjuder in till något helt nytt. En längskidtävling av högsta klass i Åre. Tävlingen är en bana på 13 km i flacka spår, fjällterräng och alpina backar med start i Åre Björnens centrum och målgång vid Copperhill Mountain Lodge.

Åre Cross Country Open erbjuder elitklass, amatörklass, lagklass samt en "afterski" klass för de som vill ha en snabb tid in till Copperhill Mountain Lodge. Partypolarna står för underhållningen och sportprofilen Roberto Vacchi håller låda.

-När jag nu lägger skidorna på hyllan så vill jag göra det storstilat och festligt. Att arrangera den här typen av tävling i Åre känns som ett annorlunda men självklart val. Åre är ju mest förknippat med alpin skidåkning. Det känns därför extra roligt att vara först med en längdtävling med ett startfält av högsta klass, säger Mathias Fredriksson.

I startfältet finns förutom Mathias Fredriksson världsåkare som; Anna Haag, Helena Ekholm, Marthe Kristoffersen, Jenny Hansson, Susanne Nyström, Anders Södergren, Johan Olsson, Thobias Fredriksson, Björn Lindh, Daniel Richardsson, Marcus Hellner, Jerry Arhlin, Rikard Andreasson, Oskar Svärd, Teodor Peterson, Emil Jönsson, Frode Estil, Björn Dählie, David Ekholm och Peter Larsson.

Mathias Fredriksson lägger inte bara skidorna på hyllan efter denna säsong. Han säljer dem. Stavarna likaså. Och pjäxorna, dräkterna, mössorna, handskarna - ja allt! Och alla intäkter går direkt till UNICEF.

Anmälan & mer information; arexco.se

Bilden är fri för publicering, fotocred: Magnus Östh

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 50 %, i Norge 30 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i två segment; Drift av skidanläggningar och Fastighetsutveckling & exploatering. Bilder och filmer i SkiStars pressrum är fria för publicering tillsammans med information om SkiStar och/eller SkiStars destinationer och produkter.