Familjen Nygård från Ängelholm.

Familjen Nygård flög med första flyget till Sälen från Ängelholm/Helsingborg Airport

Lördagen den 21 december invigdes Scandinavian Mountains Airport Sälen-Trysil och redan dagen efter landade de första flygplanen med skidgäster. Familjen Nygård flög med BRA från Ängelholm/Helsingborg Airport på söndagen kl.17:45. Redan 1 timme och 20 minuter senare landade de på den nya flygplatsen och var därmed några av de första gästerna på flygsträckan Ängelholm-Trysil/Sälen.

-Efter ett antal år med bil upp till Sälen ser hela familjen, inkl. hunden Max Tax, fram emot att få mer tid på plats i Sälen och en tryggare transport dit. Vi ska bo i Lindvallen och det är fantastiskt att här är så mycket snö, säger Anneli Nygård Moberg.

Familjen Nygård består av Lars, Anneli och barnen Anna 26 år och Oscar snart 20 år samt hunden Max. Familjen älskar att resa och gör det gärna tillsammans. Att nu kunna ta flyget till Sälen istället för bilen ser de fram emot, flyget är smidigt och det känns mycket tryggare än att fara på vägarna denna tid på året.

-Genom den nya flygplatsen förbättrar vi vårt erbjudande till den internationella gästen vilket öppnar stora möjligheter att attrahera nya skidgäster på helt nya marknader. Vi stärker också vårt erbjudande på vår hemma-marknad där befintliga gäster, som familjen Nygård, upplever att det är både tryggare, enklare och tidsbesparande att kunna flyga till oss, säger Mathias Lindström, Försäljnings- och marknadsdirektör SkiStar.

Film fri för publicering från invigningen av flygplatsen och första flyget från Malmö som landade under förmiddagen.

• Flygbolagen BRA och SAS trafikerar Scandinavian Mountains Airport 22 dec t.o.m. 12 apr
  • Flygbolagen kommer flyga från 8 destinationer; BRA flyger från Stockholm Bromma,
  • Malmö, Ängelholm, Göteborg och Växjö. SAS flyger från London, Köpenhamn och Ålborg
  • Totalt hanterar Scandinavian Mountains Airport 12 flighter per vecka i vinter
  • Båda flygbolagen flyger till Scandinavian Mountains Airport med sina mest moderna flygplan, BRA med ATR 72-500/600 och SAS med AirBus A320 NEO
  • Korta transfertider; Hundfjället/Tandådalen 10 min, Högfjället/Lindvallen 20-25 min och Trysil 40 min.

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 50 %, i Norge 30 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i två segment; Drift av skidanläggningar och Fastighetsutveckling & exploatering.