Fun slope lanseras i Skandinavien

Från Åre till Tyrolen – här är skidsäsongens hetaste nyheter

Exklusiv nybyggd lodge i Hemsedal, ny gondollift i St. Johann och ännu mer snö. Dessutom bättre och roligare skidåkning i Sälen, Trysil, Vemdalen och Åre. Nu presenterar skidföretaget SkiStar vinterns nyheter.

-Inför vintern har vi lagt stort fokus på utveckling av moderna och högklassiga boenden i kombination med att göra skidåkningen mer snösäker, bekvämare och roligare, säger Linda Morell PR-chef på SkiStar.

Unik skidupplevelse lanseras i Skandinavien

Gästerna i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal och Trysil får ta del av en unik skidupplevelse när SkiStar fun slopes gör entré på den skandinaviska marknaden. Äventyrsområdet hämtar inspiration från snowparks och skicrossbanor och är byggt för att passa alla, oavsett ålder och färdighetsnivå. Alla fun slopes är placerade i backar med blå lutning och skid- och snowboardåkarna passerar broar, terrängvågor, tunnlar och flera andra spännande element. Det är första gången fun slopes går att uppleva i Skandinavien.

-Här kommer alla, oavsett ålder och åkskicklighet, att kunna uppleva skidglädje och pirr i magen på riktigt, säger Fredrik Rydén, ansvarig för utvecklingen av fun slopes.

Ny gondol- och expresslift i St. Johann

St. Johann ligger i hjärtat av Tyrolen, Österrike, och är det senaste tillskottet i SkiStar-familjen. En av årets stora nyheter är gondolliften vid familjeområdet Eichenhof. Den sträcker sig från Eichenhofs dalstation och upp till Grander-Schupf. SkiStar öppnar också en helt ny expresslift i nära anslutning till gondolliften. Ett nytt snösystem har dessutom installerats i St. Johann och en av de populäraste skidbackarna breddas för att skapa mer svängrum – och bättre skidåkning .

Barnen står i fokus i St. Johann, Österrikes motsvarighet till Sälen, och inför vintern öppnar den omåttligt populära snögubben Valle sin egen skidskola i St. Johann.

Åre höjer kvaliteten på skidåkningen

Åre förbereder sig för alpina VM2019 och inför årets säsong höjs kvaliteten på underlaget i skidbackarna. Det sker bland annat genom en investering i en högkvalitativ pistmaskin och utbyggnation av snöläggningssystemet i nedfarten Snobbrännan. Det populära skidområdet Åre Sadeln utökas dessutom med ännu mer skidåkning. Den nya nedfarten har svårighetsgrad blå vilket passar både nybörjare och de som gillar att njuta av långa carvingsvängar.

Intresset för boenden mellan 15 till 20 bäddar i Åre växer. För att möta efterfrågan lanserar SkiStar ett helt nytt boende som får namnet ”Kaffestugan”, ett helt nyrenoverat boende med 20 bäddar – mitt i Åre by.

Årets skidnyhet fun slope hittar du i nedfart nummer 45 i Rödkullen. Mer om Åres nyheter här

Fler boenden – och mer snö i Sälen

Om du brukar glida ner för backarna i södra Lindvallen kan du se fram emot ännu mer snö när SkiStar satsar på ett helt nytt snösystem. Skogspartiet i skidområdet mellan Söderåstorgetoch populära Experiumtorget öppnas upp för att göra skidområdet roligare och lättare att tas sig mellan. SkiStar har även valt att satsa på de små åkarna genom att skapa ett helt nytt skogsskidområde. Valleskogen ligger på toppen av Hundfjället och är perfekt för ”offpist-åk” på ett lekfullt och säkert sätt.

I takt med att Sälen växer utökas boendemöjligheterna för områdets gäster. Det handlar bland annat om totalt 38 lägenheter med generösa utrymmen fördelat på Lindvallen, Tandådalen och Hundfjället. Vid Söderåstorget i Lindvallen fortsätter utvecklingen även på boendefronten. Här byggs SkiHouse 303, ett boende med sju nyproducerade lägenheter alla med Ski-in-Ski-out-läge. Boendeområdet Hills Ski & Pool fortsätter i etapp två. Söderåstorget är beläget endast 800 meter från Experiums alla faciliteter såsom restauranger, affärer, SPA, bowling och äventyrsbad.

Årets skidnyhet fun slope hittar du i nedfart nummer 30 i Lindvallen. Mer om Sälens nyheter här

Vemdalen växer – satsar på hela familjen

Vemdalen fortsätter att locka både nya och gamla gäster vilket innebär att byggnationen av både stugor och hus ökar. En av dessa investeringar är Bergsgården som är ett nytt och exklusivt lägenhetsboende på Skalshöjden med 15 lägenheter och garage på bottenplan.

I Björnrike byggs ett nytt torg mellan Björnvallen och Sveriges längsta expresslift – Grizzly Express. Där flyttar sportbutiken SkiStarshop Concept Store in samt kommer det bland annat att finnas ett familjevänligt rullband som tar skidåkarna direkt från torget och ut i skidbacken. Nedfarten nääs slingan på Vemdalsskalet blir dubbelt så bred för mer svängrum. Gästerna i Vemdalen kan även se fram emot flera nya restauranger, butiker och roliga aktiviteter.

Årets skidnyhet fun slope hittar du i nedfart nummer 18 på Vemdalsskalet. Mer om Vemdalens nyheter här

Modern lodge öppnar i Hemsedal

Det är ingen slump att Hemsedal har blivit korad till Norges bästa alpinort. Och nu presenterar SkiStar flera spännande nyheter som lyfter upp skidortens status.

Nya, lyxiga SkiStar Lodge Hemsedal Suites är smakfullt inredd med bekväma, noga utvalda möbler – och ligger precis vid skidbacken och liftarna. Förutom högkvalitativt boende innehåller lodgen ett O´Learys i bottenvåningen, en 14 meter hög klättervägg och en del andra servicefaciliteter. Valle Family Suites är familjelägenheterna i nya SkiStar Lodge med samma lyxiga känsla. De är inredda för att ge barnen en unik upplevelse med teman, färger och material som känns igen från Valles värld. Bor du i Valle Family Suites ingår alltid barnvänliga faciliteter som babysäng, bestick, potta, pall och matstol. Dessutom får alla barn 2-10 en Valle-morgonrock att ta med hem samt en särskild gåva från Valle. Bokningen öppnade redan i våras och lodgen öppnar upp dörrarna för sina första gäster under vecka 51.

Årets skidnyhet fun slope hittar du i nedfart nummer 32 i Hemsedal. Mer om Hemsedals nyheter här

Trysil utökar med ny barnlift och ny nedfart

SkiStar fortsätter att satsa på Trysil. Skidorten utökar kapaciteten på snöproduktionsanläggningen varje säsong, och kommande vinter är inget undantag. Förutom mer snö möts vinterns gäster av en 462 meter lång barnlift i barnområdet Eventyr. Eventyr är ett mycket populärt och trevligt område för barnfamiljer. Med den nya liften inräknad erbjuder Eventyr totalt fyra barnliftar, rullband, skidkarusell, värmestugor, toaletter och flera roliga arenor anpassade för barn. Förra säsongens stora nyhet var liften Skihytta Ekspress, Norges modernaste stollift. Under debutsäsongen kördes över 700 000 turer i den nya sexmannaliften. I vinter lanseras en ny röd backe som sträcker sig längs med och under Skihytta Ekspress och går ned på västsidan av Skihytta-restaurangen. Restaurangen utökar sin kapacitet med 100 sittplatser till vintern.

Årets skidnyhet fun slope hittar du i nedfart nummer 23 vid Turistcentrat. Mer om Trysils nyheter här

Hammarbybacken gästas av världsstjärnor

Den 30 januari 2018 genomförs för tredje gången en världscuptävling i parallellslalom i citybacken. Över 9 000 åskådare upplevde en fantastisk kväll 31 januari 2017. Det var en upprepning av första årets succé och nu förväntas det spektakulära evenemanget locka rekordpublik.

Ur SkiStars senaste rapport 21 juni 2017:

Inför nästa säsong kommer investeringar i Skandinavien att genomföras för 282 MSEK, omfattande huvudsakligen ersättningsinvesteringar, moderniseringar och förstärkt snökapacitet. Den enskilt största investeringen sker i St. Johann, i form av en gondollift, en sexstollift och utökad snökapacitet i angränsande pister för totalt 17 MEUR (motsvarande 163 MSEK). Pressreleasen finns i sin helhet här

För mer information, kontakta gärna:

Linda Morell, pr-chef SkiStar, 076-118 60 02, linda.morell@skistar.com

Bifogat finns word-dokument med nyheterna i textform.