Grizzly Express Sveriges största Express stollift blir Skandinaviens SNABBASTE

Grizzly Express med längden 2043 meter och fallhöjden 468 meter blir Sveriges största Express stollift. Nu är det klart att den även blir Skandinaviens snabbaste. Till skillnad från andra express stolliftar i Skandinavien som transporterar gästerna med 5 meter/ sek. så kommer Grizzly Express att göra det med 6 meter/ sek.

– Grizzly är väldigt lång och den högre hastigheten innebär att restiden minskar med 1,08 minut till endast 5,44. Mindre restid och mera tid till skidåkning kan inte vara fel, säger Torgny Svensson, destinationschef SkiStar Vemdalen.

Förutom den nya Expressliften kommer ny skidåkning i form av nya nedfarter samt ett helt nytt snösystem att byggas i Björnrike kommande sommar.

Total investeringsnivå Expresslift, ny skidåkning och nytt snösystem är 96 miljoner.

– Det är inte varje dag som ett helt nytt skidområde ser dagens ljus och eftersom ett SkiPass i Vemdalen gäller helt utan begränsningar i alla tre skidområden Björnrike, Vemdalsskalet och Klövsjö/Storhogna (man behöver inte betala extra om man byter skidområde vilket Vemdalen är ensamma om i Sverige) så är det här en riktig förbättring till alla gäster som befinner sig här, fortsätter Torgny Svensson.

Grizzly Express kommer att levereras av Leitner Ropeways med säte i Sterzing, Sudtyrol, Italien. Montage kommer att genomföras av Taubanetekknik AS med säte i Voss i Norge. För övrigt samma konstellation som levererade Pass Express på Vemdalsskalet 2006 och Klövsjö Express i Klövsjö 2008.

Ny skidåkning och nytt snösystem byggs av SkiStar/Vemdalen med egen personal. Maskinutrustning till snösystemet levereras av Toppteknik AB med säte i Sunne.

Investeringen Grizzly Express om 55 milj. genomförs av Björnrike Linbane AB och Tillväxtverket. Björnrike Linbane AB ägs av Vema Handel AB, Härjedalens turistanläggningar AB, Vemdalens Gemensamhetsskog, Birgitta Härnblad, Erkdu AB, Lars Olov Karlberg, Vemdalsfastigheter AB och SkiStar AB. Grizzly Express kommer liksom alla andra liftar i Vemdalen att opereras av SkiStar AB.

För ytterligare information:

Torgny Svensson, Destinationschef, SkiStar AB Vemdalen Tel: 0684-151 42, Mobil. 070-620 44 84.

Fakta:

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap, äger och driver skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge.