Nära 100 000 barn och ungdomar har inspirerats till en mer aktiv fritid genom Alla på snö

Projektet Alla på snö fortsätter att aktivera och uppmuntra barn och ungdomar till en mer aktiv fritid. I samarbete med sponsorer som SkiStar har projektet sedan starten 2009 gett 93 000 barn och 4 500 ungdomar möjligheten att upptäcka snöglädje genom olika sätt att glida på snö.

Alla på snö bjuder in barn som går i fjärde klass från olika skolor i kommuner som tackat ja till medverkan i Alla på snö. På så sätt når projektet många barn – oavsett bakgrund och tidigare vana av att glida på snö. Allt sker under trygga och lekfulla former, utifrån varje barns egna önskningar och med stöd av lärare och gymnasieelever som utbildats till Alla på snö-ledare för att hjälpa och stötta barnen under Alla på snö-dagen.

-Svenska Skidförbundets projekt ”Alla på snö” ligger oss varmt om hjärtat. Sedan starten 2009 har vi arbetat tillsammans för att inspirera barn och ungdomar till en hälsosam livsstil och ett aktivt friluftsliv. Vi har gett nära 100 000 barn och ungdomar möjligheten att få uppleva snöglädje och aktiviteter på snö, något som känns högaktuellt när man ser till utvecklingen i samhället med alltmer stillasittande bland unga, säger Linda Morell, PR Chef SkiStar AB.

Alla på snö har sedan starten 2009 utbildat otroliga 4 500 gymnasieelever till Alla på snö-ledare som i sin tur har hjälp 93 000 (!) barn att få en säker och glädjefylld upplevelse på snö. Projektet med att sprida snöglädje över Sverige fortsätter alltså visa rekordsiffror. Bara under 2016 har 22 000 barn och 3 000 gymnasieelever i 39 kommuner, upplevt en Alla på snö-dag.

– Det är verkligen härligt att se glädjen i barnens ögon när de kastar sig ut för backen eller tacklar det, för dem, långa skidspåret, på ibland väldig vingliga ben. Då kommer belöningen och det är då vi verkligen märker att vi gör skillnad, säger en nöjd Charlotta Bürger Bäckström, ansvarig för Alla på snö på Svenska Skidförbundet

Alla på snö drivs av Svenska Skidförbundet tillsammans med Friluftsfrämjandet, SLAO, GIH och Skidlärarföreningen i samarbete med sponsorerna SkiStar, Vattenfall, Postkodlotteriet och ICA.

För mer information:

Charlotta Bürger Bäckström, ansvarig Alla på Snö Svenska Skidförbundet
E-post: charlotta.burger@skidor.com

Linda Morell, PR chef SkiStar AB
E-post: linda.morell@skistar.com

Bilder och filmer i SkiStars pressrum är fria för publicering i samband med information om SkiStar och/eller våra destinationer.