Nu öppnar Hammarbybacken för säsongen

Nu öppnar Hammarbybacken för säsongen

Lördag 14 januari blir det premiär i citybacken Hammarbybacken. Det är Årebacken och ett rullband som öppnar upp för säsongen.

Den senaste veckans vinterväder har även gynnat Stockholm med snöfall och kyla. Nu kan man äntligen ta de första slalomsvängarna mitt i stan. Snökanonerna går för fullt och lördag 14 januari kl.9:00 öppnar Hammarbybacken för säsongen.

- Det känns kul att kunna öppna. Vi vet att många har längtat efter att få ta de första svängarna mitt i stan, säger John Andersson platschef SkiStar Hammarbybacken.

Första öppningshelgen blir en kickstart då World Snow Day går av stapeln under söndagen den 15 januari. Världssnödagen firas med prova-på-aktiviteter och gratis SkiPass för barn. World Snow Day firas på över 500 platser i världen. I Sverige är det Svenska Skidförbundet som ansvarar för aktiveringen som sker på SkiStars skidanläggning Hammarbybacken.

- Att få starta upp skidanläggningen och samtidigt sprida snöglädje genom World Snow Day där vi bjuder på SkiPass för alla under 15 år känns extra kul. Ledare från Svenska Skidförbundet finns på plats för att guida barn- och ungdomar under dagen och självklart är barnens favorit snögubben Valle på plats, säger Linda Morell pr-chef på SkiStar.

Hammarbybacken kommer åter igen stå i internationellt fokus under den alpina världscuptävlingen som går av stapeln den 31 januari. Tävlingarna är ett led i den satsning på cityevent som FIS - Internationella Skidförbundet förespråkar. De 16 bästa damerna och herrarna i den totala världscupen kommer under ett antal timmar att fightas i Hammarbybacken, sida vid sida i en parallellslalom som sållar agnarna från vetet. Räkna med rafflande tävlingar och ett färgsprakandeevent! Biljetter finns att boka på WorldCupStockholm.com

Öppettider Hammarbybacken:

lör-sön 9-18