Nordiska fjällvärlden upplevs exotiskt med bland annat renar som kan upplevas i både Åre och Vemdalen

Ny flyglinje till Åre & Vemdalen ger skjuts åt brittisk skidturism – ökning med 35 %

Under vintern har det varit möjligt att flyga direkt med Storbritanniens största flygbolag, easyJet, från London Gatwick till Åre/Östersunds flygplats och genom direkttransfer nå två av skidreseföretaget SkiStars skidorter; Åre och Vemdalen. Ökad tillgänglighet för Londonbor med easyJets direktlinje samt att alltfler britter når skidorterna via Stockholm till Åre/Östersund har gett ett uppsving åt brittisk skidturism. SkiStars skidorter Åre och Vemdalen ökar med 35 %*.

-Det är glädjande att se att samarbetet i regionen och med easyJet bär frukt tillsammans med ett generellt ökat intresse för Sverige och våra skidorter. Vi ser tydligt vikten av en stark partner som easyJet då vi via deras kanaler samt nätverk av flyglinjer når ut med våra skidorter och vårt varumärke SkiStar, säger Niclas Sjögren Berg destinationschef SkiStar Åre.

Åre är sedan länge välkänt på den internationella ”skidsemesterkartan” och med ett kommande alpina VM 2019 trappas intresset upp ytterligare. Åre som by har en internationell prägel och skidåkningen passar de brittiska gästerna väl tillsammans med ett högkvalitativ mat- och nöjesutbud. Vemdalen är lite av en gömd pärla och ett väldigt bra komplement till Åre. Med sina tre resmål Klövsjö, Björnrike och Vemdalsskalet, attraheras de brittiska gästerna av familjevänligheten och de välpreparerade pisterna. På skistar.com finns både information och bokning på engelska och de brittiska gästerna kan själva skräddarsy sin skidsemester. Här kan de exempelvis boka boende, skidhyra, skidskola och andra skidupplevelser så som offpist-tur eller privat skidlektion.

- England är en av de största skidmarknaderna i Europa utan egna skidanläggningar på hemmaplan och därför högintressant. Förutom att vi ser att Åre och Vemdalen blir alltmer välkända hos Londonbor ser vi också att britterna har hittat till skistar.com. Hela 79 procent av bokningarna görs online och det är ett kvitto på att varumärket SkiStar, innehållet och bokningen på skistar.com börjar bli mer känt för den brittiska gästen, säger Mathias Lindström Marknads- och försäljningsdirektör SkiStar.

Ökning SkiStar Åre och Vemdalen: 35 %

Ökning SkiStar Åre: 37 %

Ökning SkiStar Vemdalen: 28 %

Andel onlinebokning av total bokning: 79 %

*SkiStar AB bokningsstatistik dagens datum för Åre/Vemdalen i jämförelse med samma period föregående år.

För mer information, kontakta gärna:

Niclas Sjögren Berg, Destinationschef SkiStar Åre Tel. +46 70 633 90 51

Mathias Lindström, Marknads- och försäljningsdirektör SkiStar Tel. +46 76 125 62 92