SkiStar Åre: Ny värdskapsutbildning för SkiStar Åres medarbetare

SkiStar Åre: Ny värdskapsutbildning för SkiStar Åres medarbetare

Åre ska bli ännu bättre på värdskap med en ny uppdaterad utbildning. Skådespelaren Peter Magnusson är ciceron och leder medarbetarna genom ett digitalt utbildningsprogram utifrån SkiStars värdegrunder – Personlig, Positiv, Påläst och Professionell. Detta ska resultera i gäster som känner sig välkomna och nya medarbetare som känner sig trygga i sin roll direkt från start.

SkiStar Åre har till i år gjort om den värdskapsutbildning som nya medarbetare får genomgå inför varje säsong. Världskapsutbildningen är ett sätt att kompetensutveckla personalen inom värdskap och bemötande samt att enas i en gemensam värdegrund.

-  Det är viktigt att förmedla en känsla av glädje och kärlek till jobbet i Åre. Genom värdskapsutbildningen skapas även en teamkänsla och ett skönt pepp inför att jobba i direktkontakt med våra gäster. Om själva inlärningen blir rolig kommer mer fakta att fastna, vilket resulterar i gladare och tryggare medarbetare. Och det speglar av sig på glada och nöjda gäster, säger Niclas Sjögren Berg, destinationschef SkiStar Åre.

Världskapsutbildningen har utvecklats i samarbete med lokala företaget Xpectum. Innehållet bygger på värdskap, lokalkännedom, historia, målgruppsanalyser av gäst samt SkiStar Åres värdegrunder – fyra P – Personlig, Påläst, Positiv och Professionell. Gästernas vanligaste frågor till personalen har listats och man har noggrant utvärderat de gästundersökningar som återkommande görs i Åre.

Medarbetarna kommer genom en digital coachmodell kunna jobba vidare med värdskapsutbildningen tillsammans med sin arbetsledare. SkiStar har även kopplat på en mobillösning där medarbetaren blir påmind om det man lärt sig på utbildningen under säsongen.

Medarbetarna leds genom rörlig media, digital information och interaktiva avsnitt av hyllade skådespelaren Peter Magnusson som agerar ciceron:

-  Jag tycker det här är en grym idé och är glad att kunna vara med att göra gästernas vistelse i Åre ännu bättre! Säger Peter Magnusson.

Se exempelfilm 1 med Peter Magnusson Se exempelfilm 2 med en person ur SkiStars personal

Kort om Åre:
Åre är Skandinaviens alpina huvudstad med en internationell atmosfär. Tåget stannar mitt i byn och inom en dryg timmes bilresa finns två internationella flygplatser. Åre stod 2007 värd för de alpina världsmästerskapen vilket säger det mesta om utförsåkningen. I Åre finner man, förutom härlig skidåkning, en mängd restauranger med kulinariska upplevelser, ett stort aktivitetsutbud och shopping som man inte förväntar sig att hitta i en by. Åre håller toppklass och är en mycket välbesökt skidort med ca 1 miljon skiddagar årligen. Fördelningen av SkiStar Åres gäster är 71 % svenska och 29 % internationella gäster.

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre, Vemdalen och Hammarbybacken i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Marknadsandelen är i Sverige 50 %, i Norge 29 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.