Nyheter från Vemdalen 10/11

Nedan presenteras SkiStar Vemdalen nyheter och evenemang för säsongen 2010/2011 samt fakta om skiddestinationen.

Sveriges största expresslift byggs i Björnrike – Grizzly Express

Inför vintern byggs en helt ny 6-stols expresslift i skidområdet Björnrike. Grizzly Express blir med måtten längd 2043 m och fallhöjd 470 m Sveriges största expresslift. Med sina 6 m/s bli den även Skandinaviens snabbaste stollift.

I anslutning till den nya liften byggs ett helt nytt skidområde. Över två kilometer långa nedfarter som i de övre delarna är ”utmanande” för att sedan övergå till blå/röd lutning. Från toppen av Grizzly Express kan man även åka grön/blå lutning hela vägen ned, vilket innebär att den nya skidåkningen är tillgänglig för alla skidåkare. Den nya skidåkningen får till stora delar belysning.

Björnrike får även en ny 500 meter lång släplift. Ett fint tillskott till Björnrikes nybörjar- och lågzons skidåkning. Samtidigt gör den det möjligt att från nya basområdet vid Grizzly Express med skidor ta sig till befintliga barn- och familjevänliga Björnvallen.

Nytt och unikt snöläggningssystem

Björnrike får till kommande vinter även ett nytt och mycket kraftfullt snötillverkningssystem. Unikt för Sverige är att allt vattnen till snötillverkningen kommer att tas från en damm på toppen av skidområdet. Reservoaren på toppen kommer att innehålla 250 000 m3 vatten. Själva snökanonerna är av typen energivänliga och nästan ljudlösa ”torn”. Vid minus 4 grader kan det nya systemet snölägga hela Björnrikes skidområde med en halv meter snö på cirka 100 timmar.

Den totala investeringen i Björnrike är 96 miljoner kronor. Grizzly Express kommer att vara driftklar 15 november och invigning sker den 26 dec. kl. 11.00.

Stark tillväxt av boende.

Vemdalens tre skidområden som är Björnrike, Vemdalsskalet och Klövsjö/Storhogna, har de senaste fem åren haft en mycket stor tillväxt av nya bäddar. Inför kommande säsong byggs boende totalt sett i Vemdalens tre skidområden för 130 miljoner. Till största delen handlar det om lägenheter för kommersiell uthyrning.

Evenemangskalender SkiStar Vemdalen – 10/11

Vecka 45

Vemdalsforum Höst, 11 -13 november

Vemdalsskalets Högfjällshotell bjuder upp till dans i dagarna tre under höstens största helg för alla dansbandsvänner.

Januari

Vecka 1

Vemdalsslalom och Klövsjösvängen, 4-6 januari

En av Sveriges största alpina ungdomstävlingar. Under tre intensiva dagar tävlar Sveriges alpina framtidshopp i Björnrike, Vemdalsskalet och i Klövsjö. Sammanlagt görs cirka 1 500 starter under tävlingarna.

Vecka 3
Reunion i Vemdalen, 20-23 januari
Har du någon gång jobbat i Vemdalen, boka då in denna helg i almanackan. Det blir skidåkning, tävlingar, afterskier goda middagar och tidsresor. Vi kommer att dela med oss med massor av mninnen från olika tidsperioder.

Vecka 4

Student Ski Week, 23-27 januari

Från söndag till torsdag förvandlas Vemdalsskalets Högfjällshotell campus för studenter från hela landets högskolor och universitet. Många roliga aktiviteter.

Vecka 13

Hildings Grand Prix, 3 april

Vinterns mest prestigefyllda tävling i Vemdalen. Tremannalagen startar uppe vid Jaktstugan och går i mål på gårdsplanen utanför Hildings Krog. Siste man över mållinjen avgör lagets placering. Åker gör de tävlande på skidor, bräda, telemark, eller vad man vill. När loppet är avslutat blir det After race på Hildings veranda med tillhörande prisutdelning.

Vecka 16

Påsksmällen i Klövsjö, 22-24 april

Programmet är späckat med roliga tävlingar, glada jippon, afterski

och underhållning.

Big Jump Cup, 21-23 april

Påskens mest spektakulära tävling. Här hoppar tjejer och killar högt och visar upp en rad halsbrytande tricks. Skidor eller bräda är valfritt. På Skärtorsdagen hoppas det på Vemdalsskalet och på Långfredagen i Klövsjö för att sedan avslutas med en final på Påskafton i Björnrike.

Vecka 17

Vemdalsstörten 30 april

Familjevänlig tävling som körs på Vemdalsskalet i en lätt störtloppspist från toppen av Hovde till Sörliften. Klassindelning från 3 år och uppåt med totalt cirka 250 startande. 20 000 kronor kontant lottas ut till en av deltagarna. Även priser till ett värde av cirka 50 000 kronor lottas ut till startfältet.

Vecka 18

Vemdalsforum Vår, 5-7 maj

Efter att säsongen avslutats firar vi med dans i tre dagar på Vemdalsskalets Högfjällshotell. Flera av Sveriges dansband spelar upp till dans och många samlas för att avsluta säsongen tillsammans.

Fakta om Vemdalen

Björnrike, Vemdalsskalet och Klövsjö/Storhogna – oavsett vart man befinner sig eller har köpt sitt SkiPass gäller det överallt i Vemdalens tre skidområden.
Liftar:

• 12 bygelliftar
  • 16 knappliftar
  • 4 stolliftar

Nedfarter:

• 16 gröna (mycket lätt)
  • 14 blåa (lätt)
  • 14 röda (medelsvår)
  • 9 svarta (svår)

Liftkapacitet: 32 645 pers/timme.

Elbelysning: Björnrike, 4 st + barnområdet, Vemdalsskalet 3 st + barnområdet, Klövsjö 4 st + Knattebacken.

Längsta nedfart: 2 200m.

Total längd preparerade pister: 49 km (157 ha preparerad yta).

Preparerade längdspår: 50 km både för skating och klassiskt varav 3 km i Klövsjö och 2 km på Vemdalsskalet är elbelyst.

Maximal åkbar fallhöjd: 470 m.

Högsta preparerade åkhöjd: 946 m ö h.

Snögaranti: Minst 26 nedfarter och 350 meters fallhöjd i ett åk i hela Vemdalen ska vara öppet mellan den 18 december till 28 april.

Antal barnområden: 4 st.

Snökanoner: 79 % av total preparerad yta täcks av snökanon.

Funparks: 3 st.

Antal bäddar: 16 000 bäddar.

Antal besökare: 543 000 skiddagar (09/10).

Rösade leder: 180 km.

Restauranger & Barer: 16 st.

Exempel på övriga aktiviteter: Spa, bowling, hundspann, häst- och slädturer, ridning islandshästar, isklättring, guidade turer på fjället, skoterturer och curling.