REKORDRESULTAT IGEN TACK VARE STORT INTRESSE FÖR ALPIN SKIDÅKNING

Vintern anlände tidigt denna säsong – kylan och snöandet har fortsatt vilket har lett till att SkiStars skidanläggningar varit i full drift i stort sett hela perioden. Det är den underliggande förklaringen till att SkiStar presenterar det bästa halvårsresultatet i sin historia.

Som en kommentar till aktuellt läge i SkiStar säger VD Mats Årjes:

Under perioden, som bland annat omfattar jul och nyår samt stora delar av de svenska sportloven, har antalet skiddagar ökat med 5 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Det är också glädjande att vi fortsätter utveckla vår verksamhet mellan lovperioderna.

Bokningsläget för den kvarvarande delen av säsongen är sex procent högre än vid motsvarande tidpunkt föregående år. En relativt tidig påsk innebär att fokus ligger på att fylla veckorna även efter påsk. Med tanke på nuvarande snöläge i våra anläggningar är vi övertygade om att vi kommer kunna erbjuda en fantastisk skidupplevelse säsongen ut.

Det är också glädjande att se att engagemanget i SkiStars kundklubb MySkiStar fortsätter att öka. Antalet registrerade medlemmar är nu över 750 000. Vi har också lanserat en uppdatering och förbättring av skistar.com samt SkiStar-appen. På vår skidort i Hemsedal har vi öppnat SkiStar Lodge Hemsedal Suites, vilket har tagits emot fantastiskt bra hos våra gäster. I St.Johann in Tirol har vi öppnat vår nya gondollift vilket gör att kapaciteten ytterligare förbättrats sedan etableringen i Österrike 2016/17.

Med ett starkt första halvår i ryggen är fokus inte bara att slutföra årets säsong, utan även att starta upp arbetet med planeringen inför 2018/19. Genom titelsponsorskapet för alpina VM i Åre 2019 startar satsningen mot att vinna nya utländska gäster.

Vi kommer också fortsätta att investera i Sälen och Trysil som en effekt av byggandet av Scandinavian Mountains, flygplatsen mellan Sälen och Trysil. Tidplanen, att de första planen ska kunna landa till december 2019, ligger fast.

Andra kvartalet

• Nettoomsättningen för det andra kvartalet ökade med 101 MSEK, 8 procent, till 1 342 MSEK (1 241) jämfört med föregående år.
  • Resultat efter skatt för det andra kvartalet förbättrades med 62 MSEK, 13 procent, till 542 MSEK (480) jämfört med föregående år.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 13:58 SEK (12:07), en förbättring med 13 procent.

Första halvåret

• Nettoomsättningen för det första halvåret ökade med 130 MSEK, 10 procent, till 1 488 MSEK (1 358) jämfört med föregående år.
  • Resultat efter skatt för det första halvåret förbättrades med 90 MSEK, 33 procent, till 363 MSEK (273) jämfört med föregående år.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 9:18 SEK (6:92), en förbättring med 33 procent.

Ytterligare information lämnas av:

Mats Årjes, Verkställande direktör tel +46 (0)280 880 80

Anders Örnulf, Ekonomi- och finansdirektör tel +46 (0)280 880 80

Denna information är sådan information som SkiStar AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 21 mars 2018 klockan 07.30 CET.

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 50%, i Norge 31 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i de tre segmenten; Skidanläggningar - Drift, Infrastruktur och Exploatering.