Rekordstort intresse för säsongsarbete i den skandinaviska fjällvärlden

I år har nästan 3000 personer sökt säsongsjobb på SkiStars skidorter Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal och Trysil. Av dessa får 750 arbete vilket gör SkiStar till en av Sveriges största arbetsgivare för unga. SkiStars nya medarbetare har ett viktigt jobb framför sig med arbetsroller som bland annat skidlärare och liftvärd.

SkiStar, har gett över 11 000 unga mellan 18–26 år arbete de senaste tio åren och får varje år in tusentals nya ansökningar. En tjänst som blivit extra populär och fått fler ansökningar än tidigare är jobbet som barnaktivitetsledare med snögubben Valle – barnens bästa vän i backen. Skidlärare och liftvärdfår flest ansökningar totalt sett.

-Det känns fantastiskt kul att allt flersöker sig till oss och vill vara en del av att väcka- och förstärka intresset för en aktiv och avkopplande semester i fjällvärlden hos våra gäster. Extra kul är det att Valle är så attraktiv, han har visat sig ha en väldigt viktig roll i att väcka skidintresset hos våra minsta gäster, säger Camilla Sundqvist som är HR-ansvarig på SkiStar.

Nytt för i år är att SkiStar har åkt på en rekryteringsturné med 800 besökare under stoppen i Karlstad, Göteborg, Helsingborg, Linköping, Stockholm, Gävle och Östersund. Vid sidan av rekryteringsturnén jobbar SkiStar aktivt med att rekrytera och attrahera medarbetare från närområdena till SkiStars skidorter. Ett jobb hos SkiStar ger många nyttiga erfarenheter. Man utvecklas bl.a. inom service, teamarbete och gästbemötande.

-Förutom att vi fått in flera tusen nya ansökningar så har vi ungefär 65 procent återkommande säsongsmedarbetare. Många kommer tillbaka och söker sig till nya orter, andra typer av arbetsuppgifter och arbetsledande positioner. Vi ser det som ett kvitto på att våra medarbetare trivs och utvecklas. Att kunna kombinera utvecklande arbetsuppgifter, med möjligheten att ha en aktiv livsstil och gemenskap bland kollegor tror vi är nyckeln till att så många vill jobba hos oss, fortsätter Camilla Sundqvist.

Fakta rekrytering. Totalt antal sökande 2019 (ort och år).

Summering 2017 2018 2019
Åre 1101 1178 1181
Sälen 1357 1299 1474
Hemsedal 136 109 109
Vemdalen 213 199 170
Trysil 38 66 45
Totalt 2845 2851 2979

För mer information och pressbilder:

Camilla Sundqvist, HR ansvarig SkiStar AB

E-post: camilla.sundqvist@skistar.com

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 50%, i Norge 31 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i de tre segmenten; Skidanläggningar - Drift, Infrastruktur och Exploatering.