SkiStar Åre: Skidåkning med världseliten och stor fest på Åres säsongsavslutning

På torsdag drar årets Freeride igång och Åreskutan förvandlas till en stor snow park.
X-Gamesvinnaren och Årekillen Henrik Harlaut kommer finnas på plats med ett egendesignat hopp för att åka och coacha. Det blir också för första gången final i Swedish Slopestyle Tour i en specialbyggd svart linje. Dessutom bjuder Åre på spelningar med artister som Icona Pop och Agnes, spexiga Hot Dog Challenge i Snobbrännan och snowracereventet Urton Open.

Full fest, galna events och grym våråkning är ledord den sista fullspäckade veckan på vintersäsongen i Åre. Efter förra helgens klassiska Skutskjutsfest, där över 2300 personer anmält sig, laddar Åre nu om för en extra lång Freeride-helg på Åreskutan med party och artister i toppklass nere på byn.

Några av världens bästa parkåkare finns på plats och åker sida vid sida med alla andra i den uppbyggda parken på Åreskutan. Henrik Harlaut har designat ett eget hopp där han kommer hänga med sitt Inspired-team Phil Casabon, Paul Bergeron, Tanner Hall och coacha gäster som anmält sig på plats.

Det blir också final i Swedish Slopestyle Tour, Freeride Video Awards och Rookie Snowboard Camps. För de som vill köra friåkning i stället för park finns möjlighet att anmäl sig till guidade off pistturer med Åre-åkarna Recbecka Eriksson och Caroline Strömberg. Allt på Freerideområdet i Tusenmetern på Åreskutan.

På söndagen är det 70-talsstilen som gäller i vinterns roligaste retrotävling Hot Dog Challenge i Snobbrännan vid Fjällgården. Kör puckel, hopp eller balett, monoski, neon och pannband. Alla kan vara med och det är utseendet som är viktigast. Anmälan sker strax innan på Fjällgårdens terrass.

På valborgsmässoafton är det dags att plocka fram snowracern och ta sig ner till Timmerstugan. Eller lämna åkdon hemma och kom som publik. På Urton Open är konceptet enkelt: snowracers, stora hopp och skön stämning. Förutom den populära Big Air-tävlingen introduceras i år en ny gren som kallas Snowracer Parra Slope.

Åres restauranger och nattklubbar kör full fart med liveband, god mat, afterski och populära artister som Icona Pop, Agnes och Norlie o KKV på Bygget.

För exakta tider och fullt schema >>

För ytterligare information:
Helena Engelbrecht, informatör SkiStar Åre
Telefon: +46 70 395 62 71
E-post: helena.engelbrecht@skistar.com

Linda Wasell, PR Ansvarig SkiStar AB
Telefon: +46 70 6 74 74 74
E-post: linda.wasell@skistar.com

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 50 %, i Norge 30 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i två segment; Drift av skidanläggningar och Fastighetsutveckling & exploatering. Bilder och filmer i SkiStars pressrum är fria för publicering tillsammans med information om SkiStar och/eller SkiStars destinationer och produkter.