SkiStar Åre: 10-årsjubileum för Jon Olssons event i Åre

SkiStar Åre: 10-årsjubileum för Jon Olssons event i Åre

Jon Olsson firar 10 år som eventarrangör i Åre med stor show när några av världens bästa freestyleåkare visar upp sig i Head Big Air. Samtidigt blir det fartfylld parallellslalom i Betsafe Alpine Challenge med alpina åkare i världsklass. I år tar även damerna plats i arenan representerade av bland andra OS-guldmedaljören Julia Mancuso och de svenska alpina essen Maria Pietilä Holmner och Anna Swenn-Larsson.

2005 var första året som skidåkaren Jon Olsson stod som arrangör för Jon Olsson Invitational i Åre. Därefter har evenemanget återkommit årligen i olika former, alltid med ett stort big air-hopp som grund. Senaste åren har eventet även kompletterats med alpina inslag i och med parallellslalomtävlingen Betsafe Alpine Challenge.

Tävlingarna hålls sida vid sida i Åres Nationalarena och väntas locka tusentals åskådare.

I och med att jag varit skadad i år har jag hunnit lägga ner extra mycket tid på alla små detaljer och det kommer bli en grymt bra show för publiken. I år är dessutom startfältet starkare än någonsin med OS-guldmedaljörer från Sochi på plats på både dam och herrsidan, säger Jon Olsson.

Några av de åkare som kommer göra upp om vinsten i Head Big Air är Henrik Harlaut, Joss Christensen – OS Guld slopestyle Sochi, Gus Kenworthy – OS Silver slopestyle Sochi, Nicholas Goepper – OS Brons slopestyle Sochi, Torin Yater Wallace, Elias Ambuel, Vincent Ganger, Jossi Wells, Kai Mahler, , Jesper Tjäder, PK Hunder, Luca T, Alexander Aurdal och Alex Beaulieu Marchand.

I Betsafe Alpine Challenge deltar bland andra svenskarna Hans Olsson och Mattias Hargin och OS-medaljörerna Mathias Mayer – OS Guld störtlopp Sochi och Kjetil Jansrud –OS Guld Super G Sochi och Brons Störtlopp Sochi. På damsidan syns de svenska stjärnorna Maria Pietilä Holmner och Anna Swenn-Larsson och amerikanska olympiska guldmedaljören Julia Mancuso – OS Guld superkombination Sochi & OS Guld Storslalom 2006.

Tävlingarna börjar på fredag den 11 april med kval 19.00. Finalen drar igång 19.00 på lördag 12 april.

Mer information finns på joinvitational.com

För pressackreditering:
Håkan Hansson, 070 559 00 59