SkiStar Åre: Storslam för Åre på World Ski Awards

SkiStar Åre: Storslam för Åre på World Ski Awards

Under den internationella galan World Ski Awards i Kitzbühel kammade Åre under lördagskvällen hem samtliga utmärkelser för Sverige. Åre vann priset som Sveriges bästa skidort, Copperhill Mountain Lodge blev framröstat till Sveriges bästa skidhotell, Copperhill Moutain Lodge the Villa knep priset som bästa svenska ski chalet och Åre Granen prisades som Sveriges bästa ski boutique hotel.

World Ski Awards är en del av 20-årsjubilerande World Travel Awards, resebranschens Oscarsgala. Under galan World Ski Awards hyllades och prisades särskilda färdigheter inom skidturism. De vinnande skidorterna och skidhotellen har blivit framröstade av resejournalister, reseagenter och skidturister från hela världen.

Prisutdelningen ägde rum på 5-stjärniga A-ROSA hotell i skidmetropolen Kitzbühel i Österrike. På plats fanns representanter från världens 20 ledande skidnationer. Under den glittrande galan premierades vinnarna med troféer under applåder från de närmare 200 gästerna.

"Vi är både hedrade och stolta över att Åre tar hem full pott på World Ski Awards. Det här är ett kvitto på att Åres långsiktiga arbete på den internationella marknaden har gett effekt", säger Linda Wasell från SkiStar som var på plats för att ta emot Åres utmärkelser.

Niclas Sjögren Berg, destinationschef för SkiStar Åre är självklart mycket glad över priset;

"Härligt med ännu ett erkännande för Åre som en fantastisk skidort. Vi arbetar kontinuerligt med gästens bästa i fokus och tillskottet av tre nya stolliftar kommer lyfta Åre mot ännu högre höjder", säger Sjögren Berg.

För SkiStar blev det en mycket bra kväll. Trysil utnämndes till Norges bästa skidort och Sälen, Vemdalen och Hemsedal fanns med bland de nominerade.

"SkiStar tar hem 10 % av utmärkelserna, ett vinnande företag i dubbel bemärkelse", säger Sion Rapson managing director World Ski Awards.

About World Ski Awards:
World Ski Awards serves to celebrate and reward excellence in ski tourism.

Ski tourism constitutes a vital segment in the global travel and tourism marketplace. An estimated 400 million skier visits will take place in 2013 to the 2,000 ski resorts which are home to over 6 million hotel beds. Of the 80 countries offering open air ski areas, the inaugural World Ski Awards will focus on the leading 20 nations who are shaping the future of this dynamic industry. Whilst celebrating and rewarding excellence across ski resorts and the ski hospitailty sector, World Ski Awards will strive to ultimately raise the ski tourist customer experience and stimulate both the domestic and international ski tourism market.

The worldwide voting process begins at 08:00 (BST) on Monday 26th August. Votes will be made by professionals working within the ski travel and tourism industry – senior executives, travel buyers, tour operators, agents and media professionals. Votes can also be cast by the public (ski tourism consumers). The voting works on a first-past-the-post system to ensure impartiality and independence. Votes are submitted online at World Ski Awards website. The winners of each national category will go head-to-head with the winners of the other countries before the unveiling of the World Winners.

World Ski Awards is part of World Travel Awards, currently celebrating its 20th anniversary as "the Oscars of the travel industry". Global Media Partners include leading brands such as TV5Monde, International Herald Tribune, National Geographic Traveller, Newsweek and CNBC. This Global Media Partner network has a monthly readership of 1.7 million and TV audiences reach of 90 million. www.worldskiawards.com

För ytterligare information:
Niclas Sjögren Berg, destinationschef SkiStar Åre
Mail: niclas.sjogren.berg@skistar.com
Mobil:+46 70 633 90 51

Linda Wasell, PR & pressansvarig SkiStar AB
Mail: linda.wasell@skistar.com

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge samt Hammarbybacken i Stockholm. Marknadsandelen är i Sverige 50 %, i Norge 29 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.