SkiStar Sälen bjuder på stjärnspäckad folkfest under CykelVasan

Den 13 augusti startar CykelVasan för tredje året i rad – Sveriges största mountainbikelopp som blir allt mer populärt för varje år. Men CykelVasan innebär inte bara ett utmanande cykelpass och en fantastisk upplevelse längs Vasaloppets spår. SkiStar Sälen bjuder upp till folkfest med ett brett utbud av aktiviteter där bland annat barnen får sin egen CykelVasa, en slinga på 1 km, och 25 tjejer får chansen att cykla ”Ladies ride” med Martin Stenmarck.

Helgen inleds med en kändissprint under fredagen där en cyklist och en kändis bildar ett lag. Exempel på kändisar som kommer delta i Eurosportsprintern är den alpina skidåkaren Maria Pietilä Holmner, rallyföraren Patrik Sandell och flerfaldiga vasaloppsvinnaren Daniel Tynell.

På fredagen arrangeras även Ladies ride, en personlig och underhållande timmes cykeltur i lugnt tempo. Endast 25 tjejer får möjlighet att delta i Ladies ride och platserna sker genom utlottning. Cykelturen leds av Martin Stenmarck och Andreas Danielsson som underhåller och ger tips och råd inför CykelVasan. Fredagen avslutas sedan med en Uppladdingbuffé och invigning av CykelVasan.

– Vasaloppet har en lång tradition med många deltagare och stor folkfest. Det är kul att se hur även CykelVasan som nu är inne på sitt tredje år växer för varje år. Under CykelVasa-helgen vill vi erbjuda upplevelser för hela familjen och vi är glada över att kunna presentera en sådan bredd av aktiviteter som vi kan göra i år, säger Jenny Hedberg, Försäljnings- och marknadschef.

Efter helgens alla aktiviteter avslutas lördagen med ett stort CykelParty i rockens tecken där Martin Stenmarcks Mountain Foundation uppträder.

För de som vill testa något annat än CykelVasan finns SkiStar Sälens Bike Park med downhillcykling och Valles downhillområde Lätt som en plätt för de yngre. Exempel på övriga aktiviteter är Valles kompiskamp - en rolig 5-kamp för hela familjen, Fäboden – där barnen kan träffa djuren, fiska och pyssla, minigolf, utomhusbadet vid Gustavtorget, Go cart, Pink Park Skate Area Experium, upplevelsebad, Burnout Bowling & Games, Norrsken Spa & Sauna och Kids Zone lekland för alla barn.

Om CykelVasan

Ambitionen med CykelVasan är att det ska vara lättcyklat och att alla ska kunna delta, men loppet ska förstås även kännetecknas av ”Vasaloppskänsla” och inte minst Vasaloppskvalitet. CykelVasan 90 km startar från Vasaloppsstarten i Berga by. I dagsläget är över 7 500 cyklister anmälda till CykelVasan 2011. CykelVasan 90 km är fullbokad, men i de båda kortare loppen, 30 km och 45 km, finns platser kvar.

CykelVasan 90 km

Skogsväg/-stig ca 49 km

Grus ca 23 km

Asfalt ca 18 km

CykelVasan 45 km

Skogsväg/-stig ca 28 km

Grus ca 9 km

Asfalt ca 8 km

CykelVasan 30 km

Skogsväg/-stig ca 23 km

Grus ca 4 km

Asfalt ca 3 km

För mer information, kontakta:

Jenny Hedberg, Försäljnings- och marknadschef SkiStar Sälen

mobil: 070-590 39 41

e-post: jenny.hedberg@skistar.com

Jonas Mareniusson, Destinationschef Lindvallen-Högfjället, SkiStar Sälen

mobil: 070-658 60 40

e-post: jm@skistar.com

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Marknadsandelen är i Sverige 50%, i Norge 29% och totalt i Skandinavien 41%. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.