SkiStar Sälen: Stora mängder snö i Sälenfjällen – laviner sprängs bort

SkiStar Sälen: Stora mängder snö i Sälenfjällen – laviner sprängs bort

Under januari och februari har det fallit betydande mängder snö över Sälenfjällen, med snödjup på upp till 225 cm på sina håll. De senaste dagarnas ytterligare snöfall har gjort att lavinskalan höjts till betydande, vilket motsvarar en 3:a. Det innebär att mänskligt utlösta laviner är sannolika och spontana laviner är möjliga.

Rekommendationerna från SLAO*, Svenska Liftanläggningars Organisation, är att vara mycket försiktig i lavinterräng. Bedömning gäller för områden som går att nå genom att glida från en öppen lift och tillbaka till en öppen lift eller nedfart.

SkiStars pistörer har sprängt bort en del överhängande snö i lavinterrängen utanför skidbackarna för att skapa en trygg miljö även utanför pistat område.

- Vi är mitt i sportloven och den snörika vinter vi har haft hittills gör att vi kan erbjuda våra gäster fantastiskt bra skidåkning. Fjällen just nu är ett riktigt vinterlandskap med mycket snö i terrängen men det är viktigt att vara medveten om riskerna när man vistas utanför skidområdena. Lavinvarningen gäller för offpistområden som kan nås från liften. Därför bör man vara extra noga med att följa skyltar och anvisningar eller fråga våra kunniga pistörer om man känner sig osäker, säger Jonas Bauer, Destinationschef SkiStar Sälen.

Snöläget i fjällen är väldigt bra och prognosen den kommande veckan spår full vinter med minusgrader, ännu mer snö och sol.

För aktuellt snödjup i skidbackarna: Gå till skistar.com

• Sälen: 90 cm
  • Vemdalen: 71 cm
  • Åre: 54 cm
  • Hemsedal: 112 cm
  • Trysil: 129 cm

Aktuellt snödjup på SkiStars destinationer kl.16:00 tisdag 24 februari 2015.

*Läs mer om SLAO och lavinskala

För mer information:

SkiStar Sälen