SkiStar Lodge Hundfjället som öppnar om några år. Endast 10 minuter från Scandinavian Mountains Airport som öppnar december 2019.

SkiStars vinternyheter: Unik satsning i Sälen ska ta Hundfjället till toppen - Åre står värd för alpina VM

Skidreseföretaget SkiStar storsatsar för att utveckla Hundfjället i Sälen till en skidresort i världsklass. Redan nu i vinter är det premiär för Skandinaviens modernaste expresslift och inom några år öppnar ett nytt boendekoncept och en internationell flygplats som gör resmålet helt unikt. Andra höjdpunkter i vinter är ett flertal nyheter för barnfamiljer samt alpina världsmästerskapen i Åre.

Det ska bli väldigt spännande att lyfta skidåkningen i Hundfjället-Sälen till nästa nivå. Ett viktigt steg är den nya expressliften och moderniseringen av skidområdet som sker redan nu till vintern. Nästa steg är den nya internationella flygplatsen bara 10 minuter från Hundfjället och 40 minuter från Trysil, som kommer att göra resan enklare för både svenska och internationella gäster. Med förbättrade pister, en modern expresslift och nya SkiStar Lodge Hundfjället kommer Sälen att nå en väldigt hög internationell standard och bli helt unikt med en internationell flygplats i sin direkta närhet, säger Linda Morell, PR-chef på SkiStar.

I vår är det byggstart för SkiStar Lodge Hundfjället, ett boendekoncept med 800 bäddar, restaurang och loungebar mitt på Hundfjällstorget. Lodgen som öppnas om några år kommer att ha tio minuters resväg till Scandinavian Mountains Airport som öppnar nästa år.

Redan i vinter är det premiär för expressliften West Express i Hundfjället-Sälen, där uppvärmda säten och väderskydd ser till att vägen till toppen blir både bekväm och snabb.

Även i Åre står farten i fokus – den 5–17 februari är det dags för alpina världsmästerskapen, och med SkiStar som officiell titelsponsor kommer samtliga besökare med giltigt SkiPass att få fri entré till tävlingarna.

– Vi ser fram emot att kunna ge våra gäster i Åre möjlighet att se världens bästa skidåkare göra upp i pisten. Att Åre får arrangera VM för tredje gången är en tydlig bekräftelse på att skidåkningen håller internationell toppklass, säger Linda Morell.

Även för familjens yngre medlemmar händer det mycket i vinter. Bland annat är det premiär för nya barnbackar i Trysil samt Hemsedal och ett skidområde med lekland i Vemdalen. Barnens favorit Valle fortsätter med sin populära skidskola, och flyttar även in på Holiday Club i Åre där han inspirerar till rörelse genom att låta barn testa yoga efter en dag i skidbacken. Valle lanserar ett helt nytt spel i sin app, ger ut en helt ny bok och är som vanligt redo för skidåkning och kramkalas.

Fakta: Här är fler vinternyheter på SkiStars orter

Hemsedal: Äventyrsskidområdet, inriktat på hela familjen, SkiStar Fun Ride utvecklas – fjolårssuccén får fler element och ljud för en ännu bättre skidupplevelse. Även barnområdet utvecklas med ny barnlift och nya barnbackar.

Sälen: I Hundfjället öppnar en expresslift 14 december. Med kort åktid, väder- och vindskydd samt åtta uppvärmda säten blir det den modernaste liften i Skandinavien. Förutom det byggs fler boenden i Sälen och en helt ny SkiStar Fun Ride öppnas i Hundfjället.

Trysil: Skidområdet Skihytta utvecklas med en ny barnlift och två nya barnbackar med roliga Valle-element. Även här blir förra årets succé-nyhet SkiStar Fun Ride ännu bättre.

Vemdalen: Barnen står i fokus för årets nyheter. I Storhogna öppnar ett nytt barnskidområde med rullband och lekland, och i Björnvallen byggs Valles barnpassning som öppnar lagom till sportlovet.

Åre: Åre står värd för alpina världsmästerskapen som äger rum 5–17 februari 2019. Ett giltigt säsongskort gäller som entré till tävlingarna där barnens favorit Valle kommer att vara VM´s officiella maskot. Här öppnas barnpassningsfaciliteter i en helt ny SkiStarshop som slår upp portarna i familjeområdet Björnen.

St. Johann in Tirol: Förra vintern slog skidorten rekord vad gäller nyheter. Med en helt ny gondol och expresslift samt flertalet nya bokningsbara boenden och Valle lanserade sin egen skidskola. Inför vintern fortsätter finjusteringar. Läs mer om skidorten här

Hammarbybacken: Återigen står Hammarbybacken värd för världscuptävling i parallellslalom. I vinter går skidfesten av stapeln den 19 februari.

För mer information, kontakta gärna:
Linda Morell, PR-chef SkiStar, 076–118 60 02, linda.morell@skistar.com.