SkiStar Åre: Tillväxtverket satsar på Åre som hållbart turistmål

Åre blir en av fem destinationer som delar på 60 miljoner under åren 2012-2014. Målet är att skapa fler hållbara turistdestinationer som är internationellt konkurrenskraftiga.

Tillväxtverket tillkännagav i dag tisdag vilka fem destinationer som tilldelas medel med syfte att stärka och utveckla hållbara destinationer. Åre är en av dem.

"Vi är stolta och hedrade över att bli utvalda till att bidra till att öka Sveriges internationella konkurrenskraft som resmål. Vi ser detta som ett resultat av flera års strategiskt arbete med att utveckla ett destinationsbolag som skall bidra till en hållbar utveckling av Åre till en internationell året runt destination”, säger Lars-Börje Eriksson, VD ÅRE Destination AB.

Åre tillsammans med Bohuslän, Kiruna, Stockholms skärgård och Vimmerby valdes ut bland 40 sökande. I Tillväxtverkets pressmeddelande anges bland annat de valda destinationernas goda förutsättningar att ytterligare växa på internationella marknader och att utvecklas till spännande helårsdestinationer som en av anledningarna till valet av just de här fem destinationerna.

”Nu börjar en spännande resa tillsammans med Åres entreprenörer samt lokala, regionala och nationella offentliga aktörer för att tillsammans förverkliga gemensamma drömmar och skapa nya upplevelser för våra gäster och förutsättningar för ökad lönsamhet bland Åres företag”, säger Lars-Börje Eriksson.

De 60 miljonerna som Tillväxtverket ska fördela över en treårsperiod är resultatet av ett regeringsuppdrag som tilldelades verket tidigare i år. Uppdraget innebär att pengarna ska användas till att stärka och utveckla hållbara turistdestinationer för den internationella marknaden samt för att stärka innovationsförmåga, kvalitet och konkurrenskraft i små och medelstora turist- och upplevelseföretag.

Det första mötet med Tillväxtverket och de övriga deltagande destinationerna sker tisdag 12 juni – onsdag 13 juni på Arlanda.

Läs Tillväxtverkets meddelande här: http://www.tillvaxtverket.se/huvudmeny/press.4.61ebecaa1237ac576d6800059579.html

För mer information kontakta:

Lars-Börje Eriksson, 070-586 60 60, VD ÅRE Destination AB som finns tillgänglig för kommentarer mellan 12-13 samt efter 15.

Fakta - Åre året runt

Åre är Skandinaviens största skidort och Sveriges största fjällby med aktiviteter året runt. Tåget stannar mitt i byn och inom en dryg timmes bilresa finns två internationella flygplatser. I Åre finner man, förutom härlig skidåkning, cykling i världsklass och vandring, en mängd restauranger med kulinariska upplevelser, ett stort utbud av aktiviteter och boende samt shopping som man inte förväntar sig att hitta i en by.

ÅRE Destination AB ägs av näringslivet i Åre och driver Åre Turistbyrå, Åre Convention Bureau och Spår & Leder. ÅRE Destination AB arbetar med att förverkliga Vision 2020 - en gemensam tillväxtstrategi för näringslivet i Åre och kommunen med målsättningen att år 2020 vara Europas mest attraktiva alpina åretruntdestination.

Följ oss på: www.are360.com, facebook.com/are.destination, Twitter: ARE_Destination

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre, Vemdalen och Hammarbybacken i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Marknadsandelen är i Sverige 48 %, i Norge 29 % och totalt i Skandinavien 39 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.

SkiStar Pressjour (endast akuta frågor)

Presskontakt Öppen 2 dec 2024 t.o.m. 1 maj 2025 Övriga tider på året utanför kontorstid, vänligen kontakta SkiStars kundservice på 0771-84 00 00 +46 280 841 60