Två av tre svenskar vill röra på sig under sportlovet

Två av tre svenskar vill röra på sig under sportlovet

Sportlovet är efterlängtat – två av tre svenskar, 66 procent, vill vara fysiskt aktiva när de reser i vinter. Det visar en Sifoundersökning gjord på uppdrag av skidreseföretaget SkiStar, som nu drar igång sportlovsaktiviteterna i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil och St. Johann.

– Det är glädjande att så många vill röra på sig under skollovet. Skidåkning är något som hela familjen kan göra tillsammans, så en fjällsemester är en perfekt sportlovsaktivitet med massor av båda fysisk aktivitet och återhämtning, säger Linda Morell, pr-chef på SkiStar.

Undersökningen visar att två av tre svenskar, 66 procent, tycker att det är viktigt att kunna vara fysiskt aktiva om de ska boka en vinterresa. 29 procent svarar att det är mycket viktigt. Suget efter att röra sig på semestern går igen i alla åldersgrupper.

– Det ser ut som att vi kan erbjuda väldigt goda förutsättningar för en aktiv fjällsemester under sportlovet, vilket känns jättekul. Veckan inleds med sol på så gott som alla våra skidorter, och prognoserna visar att mer snö är på gång, säger Linda Morell.

De flesta av SkiStars skidorter har alla nedfarter och liftar öppna*. I Sälen, Trysil och österrikiska St. Johann mäter snötäcket nära 80 centimeter, och Åre, Vemdalen och Hemsedal är inte långt efter. Utöver ett varierande utbud av skidbackar, barnområden och parker så erbjuder SkiStars skidorter i Sverige och Norge även ett flertal olika skidupplevelser, privatlektioner med instruktörer och gruppskidskola. Hammarbybacken i Stockholm håller öppet för skidåkning kl.10-22 på vardagar och kl.9-18 lördag-söndag.

På gång i fjällen under sportlovet - ett urval av aktiviteter

Sälen: Här finns massor av aktiviteter att välja mellan bl a kexchokladjakten, Valles unika skidäventyr med LED-belysning, Valles gedigna veckoprogram med teater, skidparad och Valles Middagsshow på Experium. Löfbergs bucketlist med MySkiStar och Snow Park Intro-lektioner - Parkåkning från grunden. Här får du lära dig knepen för att komma igång med parkåkningen på riktigt.

Åre: För de yngsta har vi massor av skoj med Valle bl a Valles Stjärnjakt och Valles unika äventyrsbelysta skidäventyr i mörker. Grillplatserna i Rödkullen och Björnen får extra tillbehör som passar korvgrillningen genom samarbetet med Lithells. Under kvällsskidåkningen i Duved (tis/lör) och V8:an (mån/fre) bjuder Lithells på korv för att orka några extra åk. Kvällsskidåkningen erbjuder nypreparerade nedfarter mellan kl 18:00-20:00 i samma ljus som världseliten tävlar i.

Vemdalen: Valle har ett spännande utbud av aktiviteter under sportloven med bl a skidparad. För tonåringarna väntar Vemdalens Snow Parks med parklektioner för både nybörjare och avancerad.Testa att utmana familjen i en skidtävling i Opel super-G och/eller Cloetta Differensslalom. Maximera skiddagen med morgonskidåkning

Trysil: Här finns många aktiviteter med Valle på skidor, show och dans. För de äldre barnen finns kostnadsfria Bergans Jib Academy i Blåparken. Förboka och njut av dagens första svängar i nypreparerade pister onsdagar och lördagar. Testa nyheten MySkiStar Video Feature - bli filmstjärna i din egen skidfilm.

Hemsedal: Testa helt nya MySkiStar Video Feature - få ditt trick filmat och sprid i dina sociala kanaler. Finns i Jump Street, ligger mellan Hemsedalparken och Turisten. Testa Bergans Jib Academy passar alla nivåer, från nybörjare till avancerade åkare och är helt gratis. Åk skidor med Valle eller varför inte en skotertur med Valle.

St. Johann: Testa nylancerade MySkiStar - leta pins, kolla dina skidåk och få erbjudanden. För de allra yngsta så finns Valle på plats - välj bland skidparad, Valles skidarenor eller bara häng med Valle i skidbacken. Här finns även en rad spännande aktiviteter som vinterrodelbana, zip-line, tandemparagliding och inte minst 20 restauranger i skidområdet.

För mer information, kontakta gärna:
Linda Morell, pr-chef SkiStar, 076-118 60 02, linda.morell@skistar.com

Om Sifoundersökningen

Sifoundersökningen genomfördes den 3–6 oktober 2016. 1 000 svenskar fick frågan ”Om du ska boka resa för den kommande vintern, hur viktigt är det att du kan vara fysiskt aktiv under din semester?”. 29 procent svarade ”mycket viktigt”, 37 procent svarade ”ganska viktigt”, 22 procent svarade ”ganska oviktigt” och 9 procent svarade ”mycket oviktigt”. ”Tveksam, vet ej” svarade 2 procent.

*Kan skifta beroende på rådande väder och vind för dagen.