Avsiktsförklaring angående samarbete om socialt ansvarstagande i offentlig upphandling

Den nyligen undertecknade avsiktsförklaringen mellan SKL Kommentus och Sveriges landsting och regioners samarbete om socialt ansvarstagande i offentlig upphandling, kommer att utgöra en grund för samarbete mellan organisationerna vad gäller krav på etiskt och socialt ansvar i offentlig upphandling samt uppföljning av dessa krav.

De båda organisationerna har sedan några år tillbaka startat egna initiativ för att underlätta för landsting, regioner och kommuner att ta etiskt och socialt ansvar i sina upphandlingar.

- Dessa initiativ liknar varandra i mångt och mycket och därför ser vi stora synergieffekter med ett samarbete mellan våra organisationer, säger initiativtagarna Thomas Wedegren, ordförande i Socialt ansvarstagande i Offentlig Sektor, och Thomas Idermark, VD, SKL Kommentus.

Förutom att bygga upp ett systematiskt informationsutbyte mellan organisationerna finns också en strävan att fördjupa och utveckla samarbetet framöver.

För mer information: Peter Nohrstedt, Hållbarhetsansvarig, tel: 08-709 59 07 eller peter.nohrstedt@sklkommentus.se.