Ramavtalet Arbetsplatser, klienter och surfplattor 2012 tillgängligt för 437 myndigheter

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2013 14:30 CEST

Sju leverantörer har nu chansen att utrusta arbetsplatserna för landets kommuner, landsting, och regioner med tillhörande bolag. Det är resultatet av upphandlingen Arbetsplatser, klienter och surfplattor 2012 som genomförts av SKL Kommentus Inköpscentral, SKI.

Ramavtalet omfattar i huvudsak stationära och bärbara datorer, surfplattor och bildskärmar med enkelt beställningsförfarande som mål. Upphandlande myndighet väljer endast operativsystem och typkonfiguration. Sedan är det priset som avgör i den förnyade konkurrensutsättningen inom det geografiska område man tillhör.

- Unikt i den här upphandlingen är att det även ingår så kallade lätta datorer. Dessutom ges tre års garanti på samtliga produkter, något som är mycket sällsynt inom offentlig sektor, berättar Anna Nessen, ansvarig upphandlings-konsult på SKI.

Ramavtalet är uppdelat på fem produktområden:

- Stationära arbetsplatser

- Bärbara arbetsplatser

- Bildskärmar

- Surfplattor

- Lättare bärbara datorer

Ramavtalsleverantörerna erbjuder också ett antal produktrelaterade tjänster som installation, stöldmärkning, finansiering i form av leasing med mera.

Valda leverantörer (utan inbördes rangordning):

- Advania
- Atea Sverige AB