Se till så att era vägskyltar syns i höstmörkret

Med tillgång till marknadsledande aktör som enda leverantör ges upphandlande myndigheter
möjligheten att avropa på ett välsorterat utbud av vägmärken som hjälper till att ge skydd i trafiken. I synnerhet då många kommuner har ett stort bestånd gamla vägmärken där vägskyltarnas reflexförmåga kraftigt försämrats.

- En större kommun har inventerat hela sitt skyltbestånd under ett antal år och kom fram till att cirka 50 % av vägmärkena är från 80-talet och de bör därmed bytas ut enligt de garantier som ges av reflextillverkarna. Givetvis så förekommer det variationer mellan olika kommuner då en del har hunnit längre i sitt utbyte. Samtidigt är det många som inte hunnit inventera sitt bestånd av vägmärken så det exakta behovet går inte att ta fram, säger Fredrik Björnström, ansvarig projektledare SKL Kommentus Inköpscentral.

Det nya ramavtalet Vägmärken 2013-2, som är en omgjord upphandling av det tidigare ramavtalet Vägmärken 2012, inkluderar majoriteten av de myndigheter och enheter som inte var avropsanmälda tidigare. Avtalet är användarvänligt och prisbilden är väldigt förmånlig. Upphandlingen omfattar ett brett utbud av vägmärken med tillhörande installations-, monterings- och avstängningsmateriel. Dessutom är vår leverantör först ut med att följa EU-kravet på CE-märkningar på vägskyltar.

- Målsättningen genom hela upphandlingen har varit att få ett brett utbud, förmånliga priser med en enkel avropsmodell. Jag kan glädjande konstatera att vi lyckats uppnå samtliga dessa mål, avslutar Fredrik Björnström, ansvarig projektledare på SKL Kommentus Inköpscentral.

Vald leverantör:
Blinkfyrar AB

Det nya ramavtalet Vägmärken 2013-2 kan avropas av 587 av landets kommuner, landsting, regioner och tillhörande bolag med en årlig uppskattad avropsvolym om 4 000 000 kr.

För mer information kontakta:

Conny Callin, Marknadschef SKI, Telefon 070-536 38 14
Fredrik Björnström, Projektledare SKI, 070-386 59 44