SKI effektiviserar kundfaktureringen

SKL Kommentus Inköpscentral har tecknat ett nytt ramavtal avseende inkassotjänster.

Avtalet omfattar handläggning av inkassokrav och utlandsinkasso, samt till handläggningen tillhörande tjänster. Avtalet är rikstäckande vilket innebär att samma villkor, priser och ersättningar gäller för upphandlande myndigheter oavsett geografisk hemvist.

Den årliga volymen för inkassokrav och utlandsinkasso uppskattas till 200 000 ärenden. Totalt kapital beräknas till 100 miljoner kronor per år. Kunder är kommuner, landsting, regioner och bolag ägda av dessa.

Syftet med avtalet är att tillförsäkra myndigheters behov av inkassotjänster.

”Avtalet är väldigt förmånligt för kommuner, landsting och regioner då bland annat fordran och räntan på fordran återbetalas i sin helhet till upphandlande myndigheter”, säger Minna Forsling, upphandlingskonsult vid SKL Kommentus Inköpscentral.

Ramavtalet för inkassotjänster har tecknats med följande tre leverantörer:

• Visma Collectors AB
  • Intrum Justitia AB
  • Svea Inkasso AB

För mer information: Conny Callin, marknadschef, 070-536 38 14 eller Minna Forsling, upphandlingskonsult, 08- 709 59 00.