Sandell utbildar svenska ungdomar i bilkörning

Vi har vant oss att se dem fara fram jorden runt, i en Skoda Fabia Super 2000 med gasen i botten. Men när Patrik Sandell och Emil Axelsson nu ska utbilda landets ungdomar i bilkörning handlar det inte om att vara snabbast. Fokus ligger på säkerhet och miljö, i syfte att förbättra en rätt dyster olycksstatistik.

Bakgrunden är att unga är starkt överrepresenterade i olycksstatistiken. 40 procent av alla olyckor med dödlig utgång är singelolyckor, det vill säga det är bilisten själv som på något sätt missbedömt situationen. I hälften av dessa fall har föraren varit mellan 18-29 år enligt Vägverkets siffror.

– En stor del av statistiken handlar om att unga förare inte har samma erfarenhet och omdöme som mer rutinerade bilförare. Med den här satsningen vill vi försöka göra något åt det, berättar Rainer Jonsson, märkeschef för Skoda Sverige.

Projektet heter Skoda Safety Academy och är framtaget av Skoda Sverige i samarbete med rallyförarna Patrik Sandell och Emil Axelsson. Det är första gången en bilimportör gör en liknande satsning i Sverige och kurserna genomförs på olika platser i landet. Målet är att utbilda alla unga nyblivna Skodaförare att köra både säkrare och miljövänligare.

–  I första hand kommer vi att lära dem hur de olika säkerhetssystemen i deras bilar fungerar, samt ge dem en grundläggande kurs i ekokörning. Jag kommer också trycka mycket på vikten att aldrig sluta vara aktiv när du sitter bakom ratten, att hela tiden fortsätta att köra bilen även när en plötslig trafiksituation uppstår, berättar Patrik Sandell.

En Skoda Safety Academy-dag ingår i bilköpet för alla under 30 som köper en ny eller begagnad Skoda från en auktoriserad återförsäljare. Men utbildningen står öppen även för den som redan fyllt 30, genom att den går att köpa till. På Facebook finns också en nystartad Skoda Safety Academy-grupp.

–  På vår Facebook-sidan informerar vi om projektet, men vi genomföra också olika tävlingar under sommaren. I den första tävlingen som pågår just nu är första priset en fri Skoda i en vecka, avslutar Patrik Sandell.

För mer info kontakta: Henrik Svensson (Skoda Sverige): 070-618 65 17 Bo Schager (Patrik Sandell Rally): 070-11 11 944

Fabrikerna i Tjeckien och sex andra länder producerade sammanlagt 684 226 bilar under 2009. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto 27 000 anställda worldwide med en ambition att öka försäljningsvolymen ytterligare mot nya framgångar.

• skoda fabia super 2000
  • patrik sandell