ŠKODA SCALA: Ett nytt namn för en ny, kompakt modell

Under Paris Motor Show i början av oktober premiärvisade ŠKODA en ny konceptmodell; ŠKODA VISION RS som har stora likheter i kaross och design med ŠKODAs kommande modell i segmentet av kompakta bilar. Nu står det klart att den nya serietillverkade modellen ska bära namnet ŠKODA SCALA.

• Namnet kommer från latinet och betyder ”trappa” eller ”stege”.
  • Med SCALA tar ŠKODA nästa stora steg framåt vad gäller design och teknik.
  • Det är den första europeiska ŠKODA-modellen med ŠKODA utskrivet i bokstäver på bakluckan.
  • Den helt nya modellen ŠKODA SCALA kommer att premiärvisas innan årets slut.

ŠKODA SCALA blir den första nya modellen som lanseras under 2019, tätt följd av ytterligare lanseringar. ”Vi planerar att starta försäljningen under våren och lansera bilen strax efter sommaren. Vi är mycket förväntansfulla på denna nya modell som breddar vår målgrupp och utgör en strategiskt viktig modell för vår fortsatta expansion och utveckling” säger Eva Grundel, Försäljningschef på ŠKODA Sverige.

Namnet kommer från det latinska ordet ”scala” som betyder ”trappa” eller ”stege” och är samtidigt nästa steg framåt i det kompakta segmentet för den tjeckiska biltillverkaren. SCALA har dessutom, som den första produktionsmodellen från ŠKODA i Europa, ŠKODA utskrivet i bokstäver i mitten på bakluckan istället för ŠKODA-logotypen.

Bernhard Maier, styrelseordförande för ŠKODA AUTO, förklarar: ”Med nya ŠKODA SCALA vill vi inleda ett nytt kapitel för ŠKODAs kompaktklass. Det är en helt ny utveckling som sätter nya standarder för teknik, säkerhet och design i klassen. Vi är övertygade om att SCALA kommer att positionera ŠKODA för en ny publik inom segmentet för kompakta mellanstora bilar.

Med SCALA presenterar ŠKODA för första gången sitt nya emotionella exteriöra och interiöra designspråk i serietillverkning. Designspråket har redan väckt stor uppmärksamhet vid Bilsalongen i Paris i form av VISION RS. Med sin nya modell tar ŠKODA också ett stort tekniskt kliv och erbjuder innovativa funktioner som än så länge bara finns tillgängliga för de högre klasserna. Kombinationen av rymlighet, komfort, teknik och pris gör den till en perfekt representant för märkets grundläggande värden, som sammanfattas så väl av termen ”Simply Clever”.