Skoda VM-sponsor till 2011

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2004 15:18 CEST

Skoda Auto har skrivit på ett sponsoravtal som gör det Mladá Boleslav-baserade bilföretaget till officiell huvudsponsor av ishockey-VM i ytterligare sju år till 2011.

- Vi glädjer oss åt ett fortsatt produktivt samarbete med Skoda Auto i ytterligare sju år, säger John Kristick, chef för Infront Sports & Media som har rättigheterna till marknadsföringen av ishockey-VM. "Ett förlängt och fördjupat sponsorsamarbete kommer att ytterligare förstärka varumärket Skoda internationellt, säger Jaroslav Cerný på Skoda Auto Corporate Communication.
Skoda Autos ishockeysponsring startade med VM i Prag 1992 då Skoda var "officiell bil" för första gången. Ett år senare steg Skoda Auto in som officiell huvudsponsor. 2011 har samarbetet pågått i 20 år, en av längsta sponsringarna någonsin inom idrotten.
Den senaste VM-turneringen i Tjeckien gav ett publikrekord på 552.000 åskådare. Evenemanget nådde ut till 750 miljoner TV-tittare runt om i världen med totalt 1700 sändningstimmar.
Vid sidan om ishockey-VM hare Skoda Auto startat en femårig sponsorsatsning på den stora cykelklassikern Frankrike runt. Med 15 miljoner åskådare och två miljarder TV-tittare i 170 länder räknas Tour de France till de allra största sportevenemangen efter sommar-OS och fotbolls-VM.

Dubbelt prisad Skoda Octavia
84.000 läsare av den tyska motortidningen Auto Zeitung har valt ut bästa bil i totalt 25 olika klasser. Nya Skoda Octavia var enda bil som vann två priser i omröstningen - bästa importbil i kompaktklassen och som mest prisvärda bil.

Skoda-offensiv i Asien
Skoda Auto har öppnat en sammansättningsfabrik staden Aurangabad i västra Indien där man i år ska bygga 8.500 Octavia för den indiska marknaden. Samtidigt bekräftas planerna på en introduktion på den kinesiska marknaden. Skoda undersöker möjligheterna att från nästa år börja tillverka bilar i en fabrik i Shenzhen nära Hong Kong . Bilar därifrån ska också kunna exporteras till länderna i Sydostasien. Sedan tidigare har Skoda Auto sammansättning också i Bosnien och Ukraina.

Škoda Auto Sverige
Rainer Jonsson, tel 08-553 866 28, 070-69 65 377