ŠKODAs nya suv heter KAROQ

• Med inspiration från Alaskas ursprungsbefolkning
  • Namnet KAROQ är en kombination av KAA’RAQ (bil) och RUQ (pil)
  • Tydlig terminologi för märkets suvar
  • ŠKODA fortsätter bredda SUV-utbudet med nya KAROQ
  • Världspremiär för den nya suven i Stockholm, 18 maj

ŠKODAs nya suv döps till KAROQ efter ursprungsbefolkningen i Alaska. Namnet och stavningen kommer från Alutiiq-folket som lever på en ö på Alaskas sydkust – och nya KAROQ fortsätter tillsammans med ŠKODA KODIAQ att skapa en tydlig terminologi för märkets suvar.
Nya KAROQ har världspremiär i Stockholm 18 maj och blir ytterligare en milstolpe i SKODAs utveckling.

- Nya ŠKODA KAROQ är en helt ny SUV som sätter nya standarder, både för vårt varumärke och för segmentet. Med den nya suven tar vi ytterligare ett steg i vår utveckling, säger SKODA-chefen Bernhard Maier.
- Med en unik identitet och förutom de typiska SKODA-egenskaperna imponerar nya KAROQ med ett känslofyllt designspråk.

Precis som när befolkningen i Kodiak gav inspiration till SKODA KODIAQ-namnet har de också bidragit till namnet på vår nya SUV. På Alaskas sydkust lever Alutiiq-folket i ett avlägset och fascinerande vackert landskap – och deras språk har gett inspiration till namnet KAROQ. Det kommer från en kombination av KAA’ROQ (som betyder bil) och RUQ (betyder pil) som både finns med i företagets logotyp och som symboliserar dynamiken i varumärket.
- Det är viktigt för oss att vår nya suv har ett starkt namn. Det är dessutom en del av terminologin för våra framtida suv-namn och vi skapar både förväntningar och igenkännande hos våra suv-kunder, säger Werner Eichhom, chef för försäljning och marknad.

Som en del i ŠKODAs 2025-strategi kommer företaget att fortsätta bredda modellprogrammet och fokus kommer ligga speciellt på suvar. Först ut var ŠKODA KODIAQ som nyligen har lanserats på marknader runt om i världen och med nya KAROQ sätter företaget en ny milstolpe. Den nya modellen har sin världspremiär och debut i Stockholm 18 maj och introduceras på marknader under andra hälften av 2017.

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 12, 073-500 65 92, erik.gustafsson@skoda.se

SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2016. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.

• skoda sverige