Toppbetyg till Skoda Auto i brittisk kundenkät

För femte året i rad rankas Skoda Auto bland de främsta bilmärkena i J.D. Powers kundenkät om hur nöjda britterna är med sina bilar i Storbritannien. I 2003 års kundmätning har Skoda Auto placerat sig på fjärde plats efter Lexus, Toyota och BMW och närmast före Honda, Jaguar och SAAB. Det prestigefyllda J.D.Power - indexet klassar bilmärken och modeller efter hur nöjda ägarna är med bilarnas tillförlighet, kvalitet, inköpspris, ägandekostnader och service. Resultaten baseras på intervjuer med brittiska bilägare som köpt ny bil under perioden september 2000 och augusti 2001. Skoda var ett av tre bilmärken som fick tioitopp-ranking på samtliga punkter i kundenkäten och vann området ekonomi. I ekonomidelen ingick inköpspriset och ägandekostnaderna. Bland bilmodellerna försvarade Skoda Octavia sin plats som etta i kategorin "familjebilar" och sjua totalt. Ocatviaägarna värderade framför allt bilens köregenskaper, service och ägandekostnader. Skoda Fabia rankades som tia totalt och i toppskiktet bland småbilarna. Skoda har vunnit en rad utmärkelser på den brittiska bilmarknaden: Skoda Fabia utsågs till "Årets bil 2000" och har tre år i rad vunnit biltidningen "What Cars" utmärkelse "Årets småbil". Skoda Superb 2.5 V6 TDI Elegance fick den brittiska husvagnsklubbens pris som "Bästa dragbil 2003". Skottlands motorjournalister utsåg Skoda Superb till "Årets lyxbil 2003". Skodaförsäljningen i Storbritannien har liksom i Sverige haft en enastående stark utveckling under senare år. I fjol utlevererades 38.261 bilar jämfört med 9.243 bilar för tio år sedan. Följande bilmärken överträffade det genomsnittliga industriindexet 794 i J.D. Powers kundmätning 2003: Lexus 861, Toyota 848, BMW 838, Skoda 836, Honda 817, Jaguar 814, SAAB 813, Audi 810, Subaru 808, Daihatsu 807, Mercedes-Benz 808, Nissan 808, Volvo 799, Ford 798, Volkswagen 794 och Hyundai 794. Škoda Auto Sverige Rainer Jonsson, tel 08-553 866 28, 070-69 65 377 rainer.jonsson@skoda-auto.se http://www.skoda-auto.se