Världspremiär för nya Skoda Yeti

Nya Skoda Yeti - kompakt, med en attraktiv design och fylld av överraskningar är essensen av den nya bil som Skoda Auto premiärvisar på bilsalongen i Genève. I och med världspremiär av Skoda Yeti utökar Skoda Auto modellutbudet till att omfatta fem modeller. Den nya 4,2 meter långa femdörrarsbilen bär Skodas välkända designegenskaper och utmärks av en robust front med "ribbad" grill och kännetecknande strålkastare som visar Yetis tydliga släktskap med den övriga Skoda-familjen.

Yeti är Skoda Autos svar i det snabbt växande och viktiga segmentet av kompakta, effektiva och små crossover-modeller. Nya Skoda Yeti understryker varumärkets positionering med smarta lösningar, goda utrymmen och attraktiv design. Bilen erbjuds med ett brett motorprogram med två bensinmotorer och tre dieselmotorer:

Bensin:
TSI 105 hk (framhjulsdrift)
TSI 160 hk (4x4)

Diesel:
2.0l TDI CR 110 hk (framhjulsdrift, 4x4)
2.0l TDI CR 140 hk (4x4)
2.0l TDI CR 160 hk (4x4)

Den totala bagagevolymen på Skoda Yeti är flexibel - från 405 liter i dagligt bruk och upp till 1760 liter om baksätet plockas ur. Bilen är utrustad med ett lastskydd och ett lastnät som tillsammans med förankringsringar säkrar lasten ytterligare. Skoda Yetis smarta och flexibla lastningsmöjligheter möjliggörs tack vare enkel hantering av baksätet. Med ett enkelt handgrepp går baksätet att flytta fram och på så sätt skapa ytterligare lastvolym. Är behovet ännu större går det med ett enkelt handtag att plocka ut baksätet. Det praktiska systemet återfinns även i dagens Skoda Roomster och benämns Varioflex.

Yeti kommer att lanseras i flera versioner med både framhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Bilen kommer även att erbjudas med DSG automatisk växellåda samt manuell. Beräknad introduktion på den svenska marknaden kommer att ske under oktober månad 2009.

Fabrikerna i Tjeckien och sex andra länder producerade sammanlagt 674 530 bilar under 2008. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Med över 27 000 människor anställda över hela världen så planerar det dynamiskt växande märket att fortsätta öka sin försäljningsvolym.

• skoda yeti
  • bilsalongen i genève