Effektiva virkesflöden kräver ledarskap

Skogsföretagens uppgifter om lagervolymer vid bilväg brister ofta i kvalitet - helt i onödan.

– Det handlar främst om att uppgifter inte rapporteras in, säger Maria Nordström vid Skogforsk. Men med tydligare ledarskap tror jag att engagemanget ökar.

Resultat från Skogforsk visar att totalvolymerna i skogsföretagens lagersystemen visserligen stämmer ganska bra, men att avvikelserna för en­skilda sortiment vid de olika avläggen ofta är stora. De fyra främsta orsakerna är fel­aktig eller utebliven skotarrapportering, utebliven avräkning av lastade volymer, brister i chaufförernas lagerinventering samt sortimentsvandring.

– Ska man styra flödena på basis av lagersiffror så krävs förstås tillförlitliga data, säger virkesexperten Maria Nordström vid Skogforsk. Och visst finns det en del tekniska hinder: datasystem som har svårt att kommunicera med varandra och problem med mobiltäckningen. Men främst handlar det om att förbättra engagemanget i att göra rätt från början. Så ytterst är det en ledarskapsfråga.

- Samtidigt vill jag poängtera att utvecklingen ständigt går framåt inom mobil kommunikation, standardisering och systemlösningar. Det kommer att bidra till att stärka de digitala kedjorna framöver. Men många av bristerna är onödiga och kan åtgärdas redan nu med bättre uppföljning och återkoppling.