500 000 kr till forskare för hur förpackningsindustrin kan bidra till minskat matspill

Forskare vid Karlstads Universitet får pris på 500 000 kr för att utveckla ny kunskap om hur designverktyg vid förpackningsutvecklingen kan bidra till minskat matspill.

Årets Kompetensutvecklingspris från Stiftelsen Gunnar Sundblads Forskningsfond tilldelas Helén Williams vid Karlstads Universitet, avdelningen för energi-, miljö- och byggteknik. Priset kommer att delas ut av H.K.H. Prins Carl Philip den 17 april vid Skogsnäringsveckan i Stockholm.

Helén Williams avhandling “Food Packaging for Sustainable Development” handlar om hur förpackningar kan bidra till en hållbar utveckling. Hon har fokuserat på miljöaspekterna och inkluderat konsumenternas beteenden i analysen.

Det är av stor vikt att kunna bedöma vad en förpackning gör för att skydda innehållet och för att underlätta användande i hushållen, exempelvis för att förhindra att livsmedel slängs i onödan. För miljön är det oftast mycket viktigare att mindre mängd mat förstörs eller slängs än att förpackningarna i sig blir mer materialsnåla. Denna fråga engagerar Helén Williams, som menar att det miljömässigt och rättvisemässigt är viktigt att mer av den producerade maten äts upp - en fråga som blir allt viktigare med en ökande befolkning i världen.

Priset ska användas för forskning under 6 månader vid RMIT University i Melbourne. Där finns en ledande forskargrupp som i nära samarbete med industrin utvecklat designverktyg (PiQet) för en ökad helhetssyn vid förpackningsutveckling. I det gemensamma arbetet med designverktyget kommer Helén Williams främst att bidra med kunskap om konsumentbeteende och hur nya förpackningar kan bidra till minskat matspill.

Kompetensutvecklingspriset
Gunnar Sundblads Forskningsfonds årliga Kompetensutvecklingspris har delats ut sedan 2007 och är Sveriges största kompetensutvecklingspris. Priset ska främja utvecklingen av svensk massa- och pappersindustri mot förbättrade och nya produkter och tjänster som klarar en allt tuffare konkurrens. Priset ger möjlighet för en forskare i det svenska forsknings- och innovationssystemet att vistas i en utländsk forskningsmiljö, utveckla sig, skapa kontakter och hämta hem kunskap. Fondens styrelse utses av Skogsindustriernas styrelse.

För mer information, kontakta:
Lennart Eriksson, stiftelsens ordförande, 0705-23 19 42
Helén Williams, pristagare, 0733-65 54 91

• förpackningsindustrin
  • skogsnäringsveckan
  • helén williams

Skogsindustrierna är massa-, och pappers- och den trämekaniska industrins bransch- och arbetsgivarorganisation. Skogsindustrierna företräder ett 50-tal massa- och pappersbruk och cirka 140 sågverk samt ett antal företag med nära anknytning till massa-, pappers-, eller trävarutillverkning. Inom Skogsindustrierna ingår verksamheten Svenskt Trä. Skogsindustrin sysselsätter drygt 70 000 personer och exporterade för 129 miljarder kronor (2010).

Box 55525, 102 04 Stockholm, tel +46 8 762 72 00, skogsindustrierna.org