Skogsindustrin har inspirerat 150 000 gymnasieelever

Skogsindustrierna möter gymnasielever på deras hemmaplan för att diskutera skogens viktiga roll i det bioekonomiska samhället, elevernas egna framtidsdrömmar och vikten av utbildning. Temadagen visar också skogsindustrins internationella möjligheter och den bredd av yrken som finns. Sedan starten 1999 har Framtidsresan nått ut till 150 000 elever. Den 19 november firades det med jubileumstemadag på Marks gymnasieskola i Kinna.

- Att möta eleverna öga mot öga i en dialog är viktigt säger Elenore Petersson, skolkontakt Skogsindustrierna. Vi vill öka kunskapen om skogen och den mängd möjligheter som den erbjuda, och få elever att bli innovativa i sitt eget tänkande. Och dessutom ha tre genomgående teman; att skogsindustrin är högteknologisk, internationell och kretsloppsanpassad. Klimatet och den hållbara utvecklingen är också viktigt att kommunicera med eleverna.

- Framtidsresan är ett bra initiativ, säger Torgny Bark, tekniklärare på Marks gymnasieskola. Vi tycker att det är viktigt att eleverna får ta del av en så bred och intressant bransch som skogsindustrin redan tidigt på gymnasiet. I årskurs två följer vi sedan upp temadagen med ett studiebesök där eleverna får fördjupa sig ytterligare.

Framtidsresan har visat sig ha en positiv inverkan. Av de elever som varit med på Framtidsresan säger sig 68 % blivit mer positiva till skogsindustrin efter temadagen. Förutom mötet med eleverna på temadagen åker även 1000 elever på studiebesök till en närbelägen skogsindustri i samband med projektet. Framtidsresan besöker cirka 140 skolor varje år. Dagen bygger på upplevelser och aktiviteter där eleverna, tillsammans med tre ambassadörer från Skogsindustrierna, söker sig fram till sina egna svar.

För mer information, kontakta gärna:

Elenore Petersson, Framtidsresan/Skogsindustrierna, tel. 08-762 79 51

Bildtext:

Emilia Leek (t.h.), Framtidsresans 150 000:e elev, firas på bild tillsammans med en av temadagens ambassadörer, Stina Fridholm (t.v.)

Skogsindustrierna är massa-, och pappers- och den trämekaniska industrins bransch- och arbetsgivarorganisation. Arbetsgivarverksamheten bedrivs tillsammans med gruvsektorn och stål- och metallsektorerna inom organisationen Industriarbetsgivarna. Skogsindustrierna företräder ett 50-tal massa- och pappersbruk och cirka 115 sågverk samt ett antal företag med nära anknytning till massa-, pappers-, eller trävarutillverkning. Inom Skogsindustrierna ingår verksamheten Svenskt Trä. Skogsnäringen sysselsätter nära 60 000 personer och exporterade för 120 miljarder kronor (2013).