Hitta skogen med ny tidning

Projekt PINUS ger i dagarna ut en tidning om den norrländska skogen. Där kan besökare i norra Sverige läsa mer om skogens brukande förr och nu, skogens viktiga roll för klimatet och fakta om skogens växter och djur. Dessutom berättar Björn Ferry och Heidi Andersson om sitt skogsägande och engagemang för klimatet och vägen mot ett fossilfritt samhälle.

Hitta skogen är ett resultat av det EU-finansierade projektet PINUS, projekt innovativa upplevelser i brukad skog, som syftar till att öka möjligheterna för kunskapsturism i skog. Projektnamnets förkortning är också det latinska namnet för släktet tallar, som är det vanligaste trädslaget i övre Norrland, vilket får symbolisera det mångtusenåriga behovet och brukande av skogen. Projektet är ett samarbete mellan Skogsmuseet i Lycksele, Sveaskog, Sveriges lantbruksuniversitet och Granö Beckasin. De största finansiärerna är EU:s regionala strukturfond, Region Västerbotten och Lycksele kommun. Målet är att underlätta för företag i övre Norrland som vill använda den brukade skogen i sina verksamheter. Tidningen Hitta skogen, som också finns i en engelsk version, lanseras på Inlandsbanans tåg under sommaren 2018. Där kan resenären lära sig mer om den skog som upplevs på resan och ses genom tågfönstret. Destination Inlandsbanan AB har dessutom lagt till ytterligare naturinformation i sin version av Hitta skogen.

- Skogen finns överallt i regionen och är en viktig del av nästan alla besöksmål. Turistentreprenörer kan, precis som Inlandsbanan gjort, använda tidningen i sina verksamheter, till exempel på boendeanläggningar, matställen, bussar, berättar projektledaren Anna-Maria Rautio, Skogsmuseet i Lycksele.

Projekt PINUS fortlöper under hela år 2019 och fler spännande resultat väntas.

- Under hösten 2018 lanseras projektets webbplats visaskogen.se med ett kunskapsträd med intressanta fakta om skog på svenska och engelska som turistföretagare ska kunna använda sig av. Våren 2019 tillkommer visningsmiljöer i fält, där man kan se många av de skogliga fenomen i verkligheten som presenteras på webbplatsen. Det är alltifrån hur skogen fungerar som en kolsänka  för att förbättra klimatet till hur vi norrlänningar använder och har levt av och arbetat i skogen, säger Anna-Maria.

Kontakt
Anna-Maria Rautio, projektledare PINUS, Skogsmuseet i Lycksele, tel 070-277 28 78
Eva Palmgren, tf Chef Destination Inlandsbanan AB, tel: 063-19 31 75

• brukad skog
  • slu
  • pinus

• Västerbotten

Skogsmuseet i Lycksele är ett kulturhistoriskt museum som visar skogsarbetets och teknikens utveckling - från yxa, såg och motorsåg till stora skotare och skördare. Här möter du människor som haft skogen som sin arbetsplats; timmerhuggaren, kockan, flottaren, samen, getaren, maskinföraren... Förutom skogliga föremål, filmer och fotografier, finns en unik samisk samling som presenteras i utställningen Samer i skog samt en stor insektssamling.

Skogsmuseets ägare är Lycksele kommun och Region Västerbotten. Museet har åtta anställda.