Seminariedag om skog och integration på Internationella skogsdagen 21 mars

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2017 09:18 CET

Foton: Ulrika Lagerlöf, Hilla Aspman, Anders Larsson och Matilda Holmqvist.

På FN:s Internationella skogsdag anordnar Skogssällskapet en seminariedag i Stockholm på temat ”Skogen som arena för integration”. Du som jobbar med nyanlända, eller på annat sätt berörs av ämnet, får inspiration och praktiska verktyg för att se skogen som en resurs i integrationsarbetet.

Skogen utgör mer än hälften av Sveriges yta och är en stor del av vår kultur och vårt kulturarv. Om man kan ta till sig det som skogen har att erbjuda så blir Sverige ett land med fler möjligheter.

Under dagen varvas erfarenheter från praktik och forskning med myndigheternas syn på skogen som arena för integration och personliga berättelser om starka möten med svensk natur.

Ur programmet:

• Från öknen i Irak till den svenska skogen. Yusra Moshtat, miljöinspektör Göteborgs stad, ger en levande berättelse av att fly sitt hemland, komma som nyanländ till Sverige och den personliga resan att ta den svenska naturen till sitt hjärta.
  • Skogsvana och allemansrätt på nysvenska. Anders Larsson, rekreationskonsult på Skogssällskapet, berättar om projektet där nyanlända ensamkommande ungdomar introducerats i den svenska naturen och allemansrätten. I projektet – som drivits av Skogssällskapet – har Eksjö, Hässleholm och Trelleborgs kommuner medverkat.
  • Regeringsuppdraget "Uppdrag att främja anställning av nyanlända i de gröna näringarna". Vad innebär det, och vad kan utredningens förslag innebära för det regionala och lokala integrationsarbetet? Vilken roll kan skogen spela? Bl.a. Fredrik Gunnarsson, Skogsstyrelsen och Ann Dolling, Sveriges lantbruksuniversitet.
  • Naturguidning på olika språk – erfarenheter från ett projekt för nyanlända i Örebro kommun. Adil Sadiku och Antonios Hanna, naturinformatörer Naturskyddsföreningen i Örebro län.

Tid och plats: Kl. 09.30-15.30 i Kungliga Skogs- och Lantbruksakademiens (KSLA) lokaler på Drottninggatan 95 B i Stockholm.

Välkomna!

Mer information och anmälan på Skogssällskapets webbplats

Om du är journalist och vill delta, kontakta Ulrika Lagerlöf (presskontakt).