Ännu enklare tillgång till digitala lärresurser när Skolon och Vklass lanserar ny koppling

Pressmeddelande   •   Jun 10, 2016 10:39 CEST

Skolon & lärplattformen Vklass kommer inför hösten att rulla ut en ny integration som möjliggör direktlänkning från olika funktioner i Vklass, så som exempelvis en pedagogisk planering direkt till olika digitala skolverktyg i Skolon. Denna integration sparar mycket tid för lärarna och förenklar användningen av digitala lärverktyg, för både lärare och elever.

- Vi är glada över att kunna presentera en helt ny integration tillsammans med Vklass. Vår ambition är att möjliggöra digitalt lärande för alla genom att göra det enkelt att använda bra digitala skolverktyg, vilket är precis vad denna integration bidrar till. Elever och lärare kan nu i Vklass komma åt och med ett klick börja använda hundratals olika skolverktyg. Det finns redan ett stort intresse från flera skolor att börja använda dessa funktioner som kommer att lanseras brett till både nya och tidigare användare av Vklass inför hösten, säger Sebastian Matuska, Partner Manager på Skolon.

- Vi på Vklass har länge jobbat för att få in digitala läromedel i Vklass och genom integrationen mot Skolon får vi nu in hundratals på ett bräde. Att licenshanteringen förenklas för skolan är också en stor vinst tror vi. Vi ser med spänning fram mot hösten och ett givande samarbete med Skolon där vi ytterligare kan förbättra funktionaliteten för användarna, säger Andreas Selling, VD på Vklass.

Om Vklass
Vklass är en social kommunikationsplattform för kommunikation mellan skolans elever, lärare, föräldrar och administrativ personal. Vklass community innehåller funktioner som närvarorapportering, IUP och utvecklingssamtal, föräldraportal, provresultat, utbildningsmaterial, SMS-utskick, m.m.

Skolon är en kostnadsfri och oberoende samlingsplats för digitala skolverktyg, skapad för både lärare och elever. Med Skolon är det enkelt att komma åt och använda sina digitala skolverktyg - säkerheten ökar, administrationen minskar och det blir mer tid för lärandet. De digitala skolverktygen kommer från både små och stora leverantörer som alla har en sak gemensamt - de skapar digitala skolverktyg som är bra för skolans värld. Skolon lanserades på SETT mässan 2015 och är idag ett av Sveriges mest snabbväxande Edtech-företag, tillgängligt på över 4.000 skolor och med tiotusentals nya användare per månad.