Flera kommuner i veckan beslutar sig för att skapa en integrerad IT-miljö med Skolon

Pressmeddelande   •   Maj 17, 2017 13:54 CEST

Idag har över 4200 skolor tillgång till sina digitala skolverktyg genom Skolon. Användningen och antalet användare accelererar nu i allt högre takt när fler kommuner väljer att sätta upp automatiska kopplingar från sina skolverktyg och digitala läromedel till sina administrationssystem, lärplattformar och kommunikationssystem genom Skolon. Detta leder till kraftigt förenklat användande och minskad administration för både lärare, elever och skolledare.

Under de senaste veckorna har ett flertal kommuner från olika delar av landet valt att koppla upp alla sina användare, som till exempel Ystad, Södertälje, Gnosjö, Tierp, Sollentuna, Ödeshög och Bjuv. En av dem är också Västerviks kommun:

- Tack vare Skolonlösningen går vi nu från att bara använda några enstaka digitala verktyg, till en fullt integrerad miljö där vi enkelt kan komma åt och använda Sveriges bästa digitala läromedel. Det kommer definitivt öka både användningen och nyttan av digitala läromedel i klassrummet, säger Jenny Gustavsson, gymnasieintendent i Västerviks kommun.

- Det är verkligen roligt att se hur användandet växer och hur väl Skolon tas emot ute bland skolledare och lärare. Syftet med Skolon är förenkla användningen av digitala verktyg och läromedel i klassrummet och nu vet vi att det verkligen blir så. Vi ser tydligt att de kommuner som arbetar med Skolon har både högre användande och är mer nöjda med sina digitala skolverktyg än tidigare, säger Niklas Leide, användarchef för Skolon i Sverige.

Utöver att få alla digitala skolverktyg samlade på en plats och lösa administrationen kring bland annat licenser och åtkomst, så är en av de mest aktuella frågorna för landets kommuner just nu hur de skall hantera kraven som den nya dataskyddsförordningen, GDPR, ställer.

- De nya utmaningarna som GDPR ger när det gäller hanteringen av digitala skolverktyg är något som de kommuner som använder Skolon fullt ut inte behöver oroa sig för. Med vårt nya kraftfulla datahanteringsverktyg kan man som huvudman enkelt överblicka och hantera all data för alla leverantörer på ett ställe, samt enkelt få ut de rapporter som krävs, vilket gör att kommunerna sparar väldigt mycket tid och arbete, avslutar Niklas Leide.

För mer information, vänligen kontakta:
Oliver Lundgren, verksamhetschef Skolon, +46 73 312 67 77, oliver.lundgren@skolon.com

Skolon är en kostnadsfri och oberoende samlingsplats för digitala skolverktyg, skapad för både lärare och elever. Med Skolon är det enkelt att komma åt och använda sina digitala skolverktyg - säkerheten ökar, administrationen minskar och det blir mer tid för lärandet. De digitala skolverktygen kommer från både små och stora leverantörer som alla har en sak gemensamt - de skapar digitala skolverktyg som är bra för skolans värld. Skolon lanserades på SETT-mässan 2015 och är idag ett av Sveriges mest snabbväxande edtech-företag, tillgängligt på över 4000 skolor och med tusentals nya användare varje månad.