Förenklad tillgång till digitala läromedel för svenska skolor när Skolon och Digilär inleder samarbete

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2016 12:15 CEST

Skolon och Digilär tillkännager idag att ett samarbete inletts som innebär att Digilärs digitala läromedel kommer tillgängliggöras i Skolonplattformen. Digilärs läromedel omfattar idag 4 691 kapitel och används av 70 000 användare i årskurs 7-9 och gymnasiet, men både produktionen och antalet användare växer mycket snabbt. Genom samarbetet blir användandet betydligt enklare för både lärare och elever.

Samarbetet innebär att både nuvarande och nya användare av Digilär kommer att kunna komma åt och använda det genom Skolon. För användarna av Digilärs verktyg innebär det ett kraftigt förenklat användande då bland annat hanteringen av användardata och licensdistributionen automatiseras. Dessutom blir verktyget direktintegrerat i flera av marknadens mest populära lärplattformar som Skolon redan är integrerat med. Samarbetet betyder också att Digilär enkelt tillgängliggörs för tusentals nya skolor i Skolonplattformen som får ett ännu större utbud av kvalitativa läromedel att välja mellan.

- “Vårt fokus är att erbjuda marknadens mest högkvalitativa digitala läromedel. Men också att göra det enkelt för skolorna komma åt och använda materialet och här ser vi att samarbetet med Skolon blir mycket viktigt. Det innebär för både lärare och elever ett ännu enklare och smidigare sätt att komma åt och använda Digilär i sin vardag tillsammans med sina andra digitala skolverktyg. Vi är övertygande om att detta kommer leda till ännu högre användande och större nytta för skolorna av våra läromedel”, säger Stellan Wigh, VD på Digilär.

- “Samarbetet med Digilär innebär att utbudet av högkvalitativa läromedel i Skolonplattformen växer ytterligare. Vårt fokus är att tillgängliggöra Sveriges bästa skolverktyg på ett enkelt sätt till alla landets skolor och samarbetet med Digilär är en viktig pusselbit i detta. Enkel, snabb och säker tillgång till bra digitala läromedel är det som våra användare efterfrågar” säger Oliver Lundgren, COO på Skolon.

Ett tekniskt integrationsarbete är påbörjat och kommer att slutföras under hösten, vilket innebär att Digilärs läromedel snart blir tillgängligt i Skolonplattformen för användarna.

Om Digilär

Digilär vill vara en föregångare inom digitala läromedel. Vi talar mycket om att göra smarta läromedel. Det innebär att vi vill göra läromedel som är de mest lättanvända och arbetstidsbesparande för lärarna. Det ska också vara läromedel som hela tiden lätt fångar elevernas uppmärksamhet och får dem att reflektera.

Skolon är en kostnadsfri och oberoende samlingsplats för digitala skolverktyg, skapad för både lärare och elever. Med Skolon är det enkelt att komma åt och använda sina digitala skolverktyg - säkerheten ökar, administrationen minskar och det blir mer tid för lärandet.

De digitala skolverktygen kommer från både små och stora leverantörer som alla har en sak gemensamt - de skapar digitala skolverktyg som är bra för skolans värld. Skolon lanserades efter flera års utveckling på SETT-mässan 2015 och är idag ett av Sveriges mest snabbväxande EdTech-företag, tillgängligt på över 4.000 skolor och med 10.000-tals nya användare per månad.