Förenklad tillgång till digitala läromedel när Skolon och Liber inleder samarbete

Pressmeddelande   •   Apr 07, 2016 12:05 CEST

Genom att Libers läromedel nu tillgängliggörs i Skolon får både lärare och elever möjlighet att enkelt komma åt och använda målgruppsanpassat digitalt innehåll. Samarbetet innebär att alla skolor som har Skolon får en enkel arbetsprocess för åtkomst, aktivering och tillgång till sina digitala läromedel, något som många skolor idag helt saknar. Genom färdiga integrationer i Skolon kopplas de digitala läromedlen ihop med flera av de populäraste portalerna vilket förenklar det dagliga arbetet för lärare och elever.

- Vi på Liber har idag en av Sveriges största samlingar av kvalitétssäkrade digitala läromedel utformade efter den svenska läroplanen. Vi vet att en central del för att skapa en framgångsrik digital skola är att kunskapsinnehållet är lättillgängligt och smidigt att använda. Det är en utmaning att lösa det på ett enkelt sätt i lärarens arbete, men genom vårt samarbete med Skolon blir det nu möjligt. Det kommer underlätta för skolorna och därmedfrigöra mycket tid, jämfört med om läraren själv skall söka fram material och sammanställa det. Tid som istället kan ägnas åt det som ingen teknik i världen kan ersätta – att se, inspirera och stötta sina elever, säger Åsa Norberg, VD på Liber.

- Skolon handlar om att ge möjlighet till digitalt lärande för alla. Genom vårt samarbete med Liber kommer vi kunna hjälpa mängder av skolor genom att det blir enklare att komma åt och använda några av de mest välanvända digitala läromedlen. Skolons bibliotek ska hjälpa lärare att hitta de bästa och mest kvalitativa digitala lärresurserna skapade för svenska skolan. Därför känns det mycket roligt att vi nu kan välkomna Liber, som är ett av Nordens största förlag, till Skolon, säger Peter Mattisson, Styrelseordförande på Skolon.

Det tekniska utvecklingsarbetet som krävs för att tillgängligöra Libers digitala läromedel i Skolon är redan påbörjat och under SETT mässan(Skandinaviens ledande mässa för skolans digitalisering) den 26-28 april i Stockholm görs en första gemensam visning av hur Libers material kommer fungera i Skolon från höstterminens start 2016.

Om Liber
Liber AB etablerades 1973 och är ett av Nordens största läromedelsförlag. Liber utvecklar, förädlar och distribuerar tryckta och digitala läromedel, kurslitteratur och facklitteratur i syfte att på bästa sätt stödja den lärande individen i skolan, högskolan och yrkeslivet. www.liber.se

Skolon är en kostnadsfri och oberoende samlingsplats för digitala skolverktyg, skapad för både lärare och elever. Med Skolon är det enkelt att komma åt och använda sina digitala skolverktyg - säkerheten ökar, administrationen minskar och det blir mer tid för lärandet. De digitala skolverktygen kommer från både små och stora leverantörer som alla har en sak gemensamt - de skapar digitala skolverktyg som är bra för skolans värld. Skolon lanserades på SETT mässan 2015 och är idag ett av Sveriges mest snabbväxande Edtech företag, tillgängligt på över 4.000 skolor och med 10.000-tals nya användare per månad.

För mer information, vänligen kontakta:
Åsa Norberg, VD Liber +46 8 690 90 38 asa.norberg@liber.se
Peter Mattisson, Styrelseordförande Skolon, +46 708 55 34 34 peter.mattisson@skolon.com