IST och Skolon inleder samarbete för att skapa en bättre digitaliserad skolvärld!

Pressmeddelande   •   Maj 26, 2015 07:56 CEST

Samarbetet öppnar upp för ny funktionalitet och tillgång till nya resurser för användare av ISTs system. Man kommer att kunna använda sina nuvarande användarkonton direkt i Skolon och därmed omedelbart komma åt de omfattande digitala resurser som finns där. Dessutom blir alla de digitala verktygen i Skolon tillgängliga inifrån ISTs system, nåbara utan extra inloggning och möjliga att länka in direkt i planeringar, uppgifter och andra ofta återkommande arbetsuppgifter. Alla konton hålls ständigt synkade och uppdaterade, även direkt till Google Apps for Education om skolan använder detta. Utvecklingen påbörjas omgående och de första delarna kommer att lanseras till skolor inför terminsstarten hösten 2015.

– Lanseringen av Skolon har gått över all förväntan och responsen från skolorna har varit mycket positiv. Vi har tydligt förstått behovet från lärarna att få in sina digitala verktyg som en del i sin pedagogiska planering för att kunna säkerställa att rätt verktyg används vid rätt tillfälle. Genom samarbetet med IST blir detta möjligt för ISTs kunder vilket är mycket positivt. IST är en av nordens mest erfarna systemleverantörer till skolans värld och jag ser fram emot att arbeta tillsammans med dem för att utveckla verktyg för en roligare och mer framgångsrik svensk skola, säger Peter Mattisson, grundare av Skolon.

– Genom samarbetet med Skolon stärker vi vårt lärande-erbjudande till befintliga kunder samtidigt som vi skapar en enkelhet för att arbeta med digitala verktyg i skolan på ett sätt som är helt unikt. Det handlar om att kombinera tillgänglighet med möjligheter till enkel planering och uppföljning, vilket är precis vad ISTs och Skolons gemensamma erbjudande innebär. Detta skapar helt nya vägar till digitaliserad undervisning som idag saknas för 10 000-tals lärare, säger Tommy Eklund, VD på IST.

Om IST
IST är Nordens största leverantör av IT-lösningar för skola och barnomsorg. Bolaget grundades 1985 och på kundlistan finns mer än 400 kommuner. IST har idag 260 anställda och omsättningen uppgick under 2014 till cirka 300 miljoner kronor. ISTs erbjudande på den nordiska marknaden består av olika produkter, tjänster och lösningar som tillsammans utgör ett komplett, användarvänligt och effektivt system för administration och lärande inom skola och barnomsorg.

Skolon är en helt oberoende samlingsplats som verkar för en digital skolvärld. Man tillgängliggör applikationer och tjänster som gör skolan enklare och roligare för både lärare och elever. Applikationerna kommer från både små och stora leverantörer som alla har en sak gemensamt - de skapar programvara som är bra för skolans värld. Med samarbetspartners som Netport Science Park, BTH och Dyslexiförbundet FMLS formas lösningar som inte bara är underhållande en kort tid, utan håller på sikt. Efter två års utveckling lanserades Skolon på SETT-mässan i april 2015 och vid starten har över 75 % av Sveriges skolor tillgång till Skolon.