Nytt samarbete mellan Studentlitteratur och Skolon innebär förenklad tillgång till fler ledande digitala lärresurser!

Pressmeddelande   •   Jun 29, 2015 11:00 CEST

Gustavas Ordböcker är en inlärningsprogramvara för språk med flera specialfunktioner för dem med behov av extra stöd vid språkinlärning. Samarbetet inleds omgående och det första materialet kommer dyka upp i Skolon efter sommaren. Samarbetet innebär en enklare tillgång för existerande användare men framförallt också en möjlighet för nya användare att enkelt och snabbt hitta resurserna och komma igång med användandet.

- Det skall bli väldigt roligt att arbeta tillsammans med Studentlitteratur som har en lång och gedigen erfarenhet av att ta fram bra läromedel. Samarbetet kommer stärka utbudet av högkvalitativa lärresruser i Skolon bibliotektet, vilket förstås är mycket positivt för användarna. Genom en enklare tillgång kommer det bidra till att lärare och elever kan fokusera mer på lärande och mindre på administration, vilket är målet med Skolon.Säger Oliver Lundgren på Skolon.

- Genom samarbetet med Skolon kan vi förenkla tillgången och därmed också öka nyttan för lärare och elever. Vi har satsat målmedvetet på att utveckla kraftfulla vetenskapligt baserade digitala lärresurser under en längre tid och genom Skolon kan vi erbjuda ett enklare sätt att använda dem. Säger Per Lindsjö på Studentlitteratur.

Om Studentlitteratur
Studentlitteratur är ett av Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter drygt 290 miljoner kronor och har 130 anställda.

Skolon är en helt oberoende samlingsplats som verkar för en digital skolvärld. Skolon tillgängliggör applikationer och digitala lärresurser som gör skolan enklare och roligare för både lärare och elever. Applikationerna kommer från både små och stora leverantörer som alla har en sak gemensamt - de skapar digitala lärresurser och programvaror som är bra för skolans värld. Med samarbetspartners som Netport Science Park, BTH och Dyslexiförbundet FMLS formas lösningar som inte bara är underhållande en kort tid, utan håller på sikt. Efter två års utveckling lanserades Skolon på SETT-mässan i april 2015 och vid starten har över 75 % av Sveriges skolor tillgång till Skolon.