Skolon lanseras i Norge

Pressmeddelande   •   Mar 28, 2017 12:15 CEST

Efter framgångarna i Sverige är det nu klart att Skolon även lanseras på den norska marknaden.

- Skolon grundades med visionen om att möjliggöra digitalt lärande för alla och lösa de problem som skolor har idag med att få igång användandet av sina digitala skolverktyg fullt ut. Mottagandet från både skolor och partners har varit långt över förväntan och det händer verkligen mycket i Sverige just nu. Antalet aktiva användare i plattformen växer med många tusen per månad och tillväxttakten ökar kontinuerligt. Samtidigt finns det ett stort intresse för Skolons lösning även utanför Sverige och att vi nu kan ta första steget i en internationell lansering är riktigt spännande, säger Oliver Lundgren, COO på Skolon.

Arbetet med lanseringen av Skolon i Norge är redan igång och målsättningarna är höga. Etableringen av ett nytt kontor i Oslo är påbörjad, likaså rekryteringen av nyckelmedarbetare för den norska satsningen.
- Vi vet att behoven för Skolon finns på marknaden även i Norge och intresset både från användare och partners är redan stort, så det är jätteroligt. Samtidigt är vi förstås ödmjuka inför uppgiften och ser fram emot att tillsammans med de norska användarna utveckla en ännu bättre lösning anpassad efter deras förutsättningar, berättar Oliver.

- Vi har från start ett stort utbud av intressanta aktörer att presentera i vårt norska verktygsbibliotek, både redan etablerade aktörer och nya. Genom att vi nu tar steget ut i nya länder blir det möjligt för våra partners att betydligt enklare och mer kostnadseffektivt nå fler användare, vilket är positivt för alla. Framför allt för användarna som i förlängningen får bättre lösningar för samma kostnad när fler är med och delar på utvecklingskostnaderna, säger Sebastian Matuska, Partner Manager på Skolon.

Lanseringen av Skolon i Norge kommer att ske på NKUL, Norges största mötesplats för beslutsfattare, rektorer och lärare med fokus på IKT i undervisningen,10-12 maj i Trondheim.

Skolon är en kostnadsfri och oberoende samlingsplats för digitala skolverktyg, skapad för både lärare och elever. Med Skolon är det enkelt att komma åt och använda sina digitala skolverktyg - säkerheten ökar, administrationen minskar och det blir mer tid för lärandet. De digitala skolverktygen kommer från både små och stora leverantörer som alla har en sak gemensamt - de skapar digitala skolverktyg som är bra för skolans värld. Skolon lanserades på SETT-mässan 2015 och är idag ett av Sveriges mest snabbväxande edtech-företag, tillgängligt på över 4.000 skolor och med tusentals nya användare varje månad.