Skolon lanseras i Tyskland

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2019 12:00 CET

Efter framgångarna i Sverige och Norge går nu Skolon in på ny mark och lanserar i Tyskland.

Efter succéstarten i Sverige 2015 och en lyckad lansering i Norge under 2018 är det nu officiellt att Skolon lanseras på den tyska marknaden. Lanseringen sker under den kommande veckan på Didactamässan i Köln tillsammans med officiella partnern Microsoft.

Peter Mattisson, styrelseordförande på Skolon, berättar:

- Vårt deltagande på Didactamässan och att vi släpper en tysk version av Skolonplattformen signalerar startskottet för vår satsning och etablering i Tyskland. Vår målsättning har hela tiden varit att bli en ledande aktör i Europa inom vårt område och den tyska lanseringen är ett viktigt steg i denna plan.

Oliver Lundgren, VD för Skolon, fyller i:

- Efter det fantastiska mottagandet vi fått under våra år i Sverige där vi växer allt snabbare för varje år som går, samt den lyckade lanseringen i Norge, så har vi med oss både viktiga kunskaper och erfarenheter som vi kan dra nytta av i Tyskland. Vi har haft ögonen på den tyska marknaden under en tid och dessutom har vi många duktiga partners som vill kunna nå ut till en internationell marknad och därmed kan vi hjälpa dem med detta. Att lansera på den tyska marknaden är i precis rätt timing.

Med över 8 miljoner elever på den tyska marknaden och en allt högre takt i digitaliseringsarbetet öppnar satsningen för en ännu högre tillväxttakt och nya affärsmöjligheter för såväl befintliga som nya partners till Skolon. Uppstartsarbetet av Skolon i Tyskland är nu igång, likaså rekryteringen av nyckelmedarbetare och etablering av nytt kontor.

- Visionen med Skolon är att erbjuda digitalt lärande för alla på bästa och smidigaste sätt och nu ser vi verkligen fram emot att kunna göra detta även för tyska lärare och elever, avslutar Oliver.

Skolon är en oberoende samlingsplats för digitala skolverktyg, skapad för både lärare och elever. Med Skolon är det enkelt att komma åt och använda sina digitala skolverktyg - säkerheten ökar, administrationen minskar och det blir mer tid för lärandet. De digitala skolverktygen kommer från både små och stora leverantörer som alla har en sak gemensamt - de skapar digitala skolverktyg som är bra för skolans värld. Skolon är idag ett av Sveriges mest snabbväxande edtech-företag, tillgängligt på över 4000 skolor och med tusentals nya användare varje månad. I biblioteket finns över 1500 digitala verktyg och läromedel!