Skolon med och grundar Swedish Edtech Industry

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2017 16:55 CET

Idag lanseras Swedish Edtech Industry, en helt ny branschorganisation som samlar de företag som verkar inom edtech i Sverige och syftet är att driva frågor för en kvalitativ digitalisering av det svenska utbildningssystemet. Etablerade bolag, startups och investerare kraftsamlar och bygger ett nätverk som stärker svensk edtech, både på hemmamarknaden och för export.

I Sverige är edtech en miljardmarknad som växer och tillväxttakten förväntas bli än högre de närmaste åren. Globalt är edtech en av de fem snabbast växande marknaderna. De befintliga stora aktörerna vidareutvecklar sina digitala lösningar, samtidigt som antalet nya bolag inom området växer snabbt. Den nystartade branschorganisationen är först med att renodlat fokusera på de bolag som levererar tjänster och produkter kopplade till utbildning, en stor och bred sektor.

“Digitalt befinner sig utbildningssektorn i början av sin resa. Det krävs både ökade kunskaper om digitaliseringens möjligheter att effektivisera och höja utbildningens kvalitet hos beställaren, skolhuvudmännen, precis som att vi i branschen behöver samarbeta i högre grad. Teknologi utvecklas i snabb takt och branschens know-how om möjligheter att lösa problem eller utmaningar i utbildningsverksamheten behöver tas tillvara. Det behovet vill vi möta och därför startar vi en branschförening” säger Peter Mattisson, ordförande i styrelsen för Swedish Edtech Industry och VD CIMON.

“I arbetet med att etablera Skolon på den svenska marknaden har vi upptäckt att det saknats en aktör som samlar hela branschen inom edtech-området. Det känns därför väldigt roligt att idag presentera att vi nu lyckats samla hela branschen kring detta initiativ som jag tror är jätteviktigt för den svenska skolans framtid” säger Oliver Lundgren, COO i Skolon och med i Swedish Edtech Industrys styrelse. I styrelsen finns företrädare för både de största aktörerna och de nya innovativa bolagen i Sverige.

“Initiativet är efterlängtat. Svensk edtech befinner sig i ett momentum och det har saknats ett forum för att bygga ett starkt nätverk mellan etablerade bolag, startups, investerare och utbildningssektorn” menar Jannie Jeppesen, VD Swedish Edtech Industry. “Vi har redan innan lansering över trettiofem medlemmar. Vi behövs! Vi vet att en framgångsfaktor för innovation och tillväxt i nya branscher är just starka nätverk både nationellt och internationellt. Det skall bli vansinnigt spännande att få vara med och skapa förutsättningar för att Sverige skall bli ledande inom edtech, både kring att utnyttja digitaliseringens möjligheter i utbildningssektorn, men också som en framtida exportbransch” avslutar hon.

Swedish Edtech Industry är en ideell förening. Initiala medlemmar vid lanseringen är Bonnier Education, CIMON, Digiexam, Digilär, e-daycare, EduChemVR, Furhat Robotics, Hypocampus, Invigos, IST, Kikora, Langoflow, Liber, Lightning hunt, Lingio, Jaramba/Streamience, MV-Nordic, NetPort Science Park, Natur och Kultur, Non-Violence Education International, Nära hjärtat, Optolexia, Psydentify, Progressiveiq, Quirkbot, Sana, Schoolsoft, Schoolido, Scription, Skolon, Stratsys, Storimi, StudyBee, Soundtrap, Svensk Talteknologi, Tieto, Vklass och Zcooly.

Edtech står för Educational Technology. Branschen omfattas av en bredd av tjänster och produkter såsom läromedel, provverktyg, lärplattformar, administrativa system, hårdvara, nätverk, kommunikationslösningar och kompetens.

Skolon är en kostnadsfri och oberoende samlingsplats för digitala skolverktyg, skapad för både lärare och elever. Med Skolon är det enkelt att komma åt och använda sina digitala skolverktyg - säkerheten ökar, administrationen minskar och det blir mer tid för lärandet. De digitala skolverktygen kommer från både små och stora leverantörer som alla har en sak gemensamt - de skapar digitala skolverktyg som är bra för skolans värld. Skolon lanserades på SETT-mässan 2015 och är idag ett av Sveriges mest snabbväxande edtech-företag, tillgängligt på över 4000 skolor och med tiotusentals nya användare varje månad.