Skolon och Clio inleder samarbete för enklare användande av digitala läromedel

Pressmeddelande   •   Apr 05, 2019 12:50 CEST

Samarbetet innebär att användare av Skolon kommer att erbjudas tillgång till Clio, ett av Nordens snabbast växande digitala läromedel, ägt av Bonnierkoncernen. Detta möjliggör både enklare och snabbare tillgång till Clio för hundratusentals elever och lärare som redan idag använder Skolon, samtidigt som partnerskapet öppnar nya marknadsmöjligheter för båda parter.

- Vi är mycket glada över att kunna offentliggöra detta samarbete eftersom det kommer att förenkla för flera av våra användare när administrationen kring licens- och datahantering minskas. Våra kunder har efterfrågat att kunna nå våra digitala läromedel genom Skolon och vi ser nu fram emot att tillsammans kunna fortsätta utveckla användandet både hos befintliga och nya användare, berättar Angelica Hedin, Sverigechef på Clio.

Samarbetet innebär att samtliga svenska digitala läromedel från Clio kommer att bli tillgängliga i Skolon under hösten 2019. Oliver Lundgren, VD för Skolon, förklarar vidare:

- Vi ser verkligen fram emot att kunna erbjuda Clios högkvalitativa och populära digitala läromedel i Skolon. Clio har ett riktigt spännande och komplett utbud av digitala läromedel som ligger i framkant, något som våra användare verkligen efterfrågar. Samtidigt har både vi och Clio en tydlig ambition om internationell tillväxt och en etablerad närvaro på flera marknader redan, så partnerskapet öppnar upp flera spännande möjligheter även utanför Sverige framöver.

Under SETT-mässan i Stockholm den 9-11 april presenteras partnerskapet närmare.

Skolon är en oberoende samlingsplats för digitala skolverktyg, skapad för både lärare och elever. Med Skolon är det enkelt att komma åt och använda sina digitala skolverktyg - säkerheten ökar, administrationen minskar och det blir mer tid för lärandet. De digitala skolverktygen kommer från både små och stora leverantörer som alla har en sak gemensamt - de skapar digitala skolverktyg som är bra för skolans värld. Skolon är idag ett av Sveriges mest snabbväxande edtech-företag, tillgängligt på över 4000 skolor och med tusentals nya användare varje månad. I biblioteket finns över 1500 digitala verktyg!