Skolon och populära lärtjänsten Studi inleder samarbete

Pressmeddelande   •   Apr 04, 2019 08:30 CEST

Det digitala lärandet blir nu ännu enklare för både lärare och elever när lärtjänsten Studi och Skolon inleder samarbete.

I Skolon finns idag över 1500 digitala skolverktyg och läromedel och nu växer biblioteket ytterligare när populära lärtjänsten Studi och Skolon ingår samarbete - något som kommer att förenkla åtkomst och användning för både lärare och elever.

- Att göra Studi tillgängligt i Skolons bibliotek av digitala verktyg kommer att skapa mervärde för våra användare, som nu får möjlighet att nå och samla alla sina digitala verktyg och läromedel på ett smidigare sätt. Vi ser verkligen fram emot samarbetet och känner att Studi passar väl in i Skolons förenklande plattform, berättar Anna Kraft, VD för Studi.

- Studi är en mycket användbar och pedagogisk lärtjänst som verkligen ligger i tiden. Deras gedigna utbud av lektioner och filmer på flera olika språk hjälper till att förklara svåra saker på ett enkelt sätt, så att alla elever har möjlighet att hänga med i klassrummet. Att Studi aktivt arbetar med inkludering i skolans värld är också något som går helt i linje med vår vision om digitalt lärande för alla, avslutar Lisa Holmberg, partneransvarig på Skolon.

Integrationsarbetet påbörjas under vårterminen och förhoppningsvis kommer användandet av Studi via Skolon kunna möjliggöras under höstterminen.

Mer om Skolon - Vi samlar Sveriges bästa digitala skolverktyg och får dem att fungera i klassrummet

Skolon är en oberoende samlingsplats för digitala skolverktyg, skapad för både lärare och elever. Med Skolon är det enkelt att komma åt och använda sina digitala skolverktyg - säkerheten ökar, administrationen minskar och det blir mer tid för lärandet. De digitala skolverktygen kommer från både små och stora leverantörer som alla har en sak gemensamt - de skapar digitala skolverktyg som är bra för skolans värld. Skolon är idag ett av Sveriges mest snabbväxande edtech-företag, tillgängligt på över 4000 skolor och med tusentals nya användare varje månad. I biblioteket finns över 1500 digitala verktyg!

Mer om Studi

Studi är ett flerspråkigt digitalt läromedel med många hundra animerade undervisningsfilmer, som kan ses på dator, läsplatta eller smart mobil. Till varje film hör ett interaktivt quiz och förklarande text.

Nyanlända kan ta del av lektionerna på sitt eget språk, samtidigt som de lär sig svenska.

Läromedlet produceras i Sverige av ämnesexperter, manusförfattare, pedagoger, animatörer, röstskådespelare och översättare.

Skolorna får tillgång till alla filmer på samtliga språk när kommunen går med i Språkprojektet, ett forsknings- och utvecklingsprojekt som syftar till att utveckla bästa möjliga läromedel.

Studi Sverige är en idéburen organisation, med särskild vinstutdelningsbegränsning, och koordinerande part i Språkprojektet.