Sverigepremiär för norsk pedagogisk spelproducent i Skolon

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2016 14:17 CET

Norska spelproducenten Asio satsar på att lansera det pedagogiska äventyrsspelet Enki på den svenska marknaden och detta genom Skolon för att kunna nå en bred bas av användare. Lanseringen skedde i mitten av december 2015 och Enki finns nu tillgängligt för lärare och elever i svenska skolor att använda. Det är även möjligt för användare att prova en demoversion av Enki i 14 dagar.

- Genom aktiviteter med IST i Norge, blev vi introducerade till Skolon som berättade om sitt system. Detta tyckte vi var spännande och vi är väldigt glada över att vi inledde ett samarbete. Genom Skolon blir Enki en ännu bättre produkt, säger Steinar Aas, CEO och co-founder på Asio.

- Vi är glada över att få in en norsk producent i Skolon och vi vet att gamification är väldigt inne just nu i skolvärlden, så Enki ligger helt rätt i tiden. Enki gör matte roligare och vi hoppas att svenska lärare och elever också får upp ögonen för Enki och tycker detsamma, säger Sebastian Matuska, Partner Manager på Skolon.

Om Asio
Asio är en producent av spel med pedagogiskt innehåll. Våra produkter motiverar till lärande genom att använda interaktiva medier och spelbaserat innehåll. Vi önskar att väcka nyfikenhet och intresse för matematik, språk och naturvetenskapliga ämnen bland unga. Vi samarbetar med aktörer från den akademiska miljön och spelindustrin och projektet Enki har utvecklats tillsammans med Norwegian Research Council och Innovation Norway. Företaget har sitt huvudkontor i Oslo.

Skolon är en helt oberoende samlingsplats som verkar för en digital skolvärld. Skolon tillgängliggör applikationer och digitala lärresurser som gör skolan enklare och roligare för både lärare och elever. Applikationerna kommer från både små och stora leverantörer som alla har en sak gemensamt - de skapar digitala lärresurser och programvaror som är bra för skolans värld. Med samarbetspartners som Netport Science Park, BTH och Dyslexiförbundet FMLS formas lösningar som inte bara är underhållande en kort tid, utan håller på sikt. Efter två års utveckling lanserades Skolon på SETT-mässan i april 2015 och vid starten har över 75 % av Sveriges skolor tillgång till Skolon