KUST Hotell & Spa i Piteå

​KUST Hotell i Piteå nominerat till miljöpris

KUST Hotell & Spa är nominerat till Årets Miljöpris på Betonggalan 2017. Priset delas ut till en person, ett företag eller en institution som under året aktivt bidragit till miljöförbättrande åtgärder eller kunskaper som inspirerar till miljöförbättring där betong varit en viktig del.

- Det känns fantastiskt roligt att bli nominerade och att vår satsning såväl uppmärksammas som uppskattas. I vårt koncept och storytelling är naturen och miljön central och viktig. Självklart har vi gjort medvetna och miljövänliga val där vi haft möjlighet säger Christina Skoog, vd Skoogs Fastigheter.

Tack vare en betongfasad med inblandning av titanoxid upptar hotellet koldioxid och fungerar som en lunga för Piteå centrum. Förutom att förbättra luften bidrar den också till att fasaden hålls ren och fin när smuts sköljs bort av regnet.

- Även en mindre stad som Piteå kan ibland ha problem med luftkvaliteten och genom att använda den här betongen får man positiva, mätbara förbättringar, säger Rolf Skoog, vd på Prefabmästarna som levererade den speciella betongen.

Betonggalan arrangeras av Tidskriften Betong och priset ”Roger” delas ut i åtta kategorier. Den 23 november 2017 är nästa Betonggala på Waterfront i Stockholm. Röstningen pågår 9-22 okt på betong.se.

KUST Hotell & Spa, norra Sveriges nya designhotell, ligger i centrala Piteå. Byggnaden är en av norrlandskustens högsta, 53 meter och 14 våningar. Hotellet rymmer 97 hotellrum, konferensavdelning, festvåning, spa med pool och bastu på taket, restaurang och skybar med utsikt över Piteå. Konceptet är inspirerat av Piteälvens resa från fjäll till kust - och återkommer i både design, interiör, dofter och smaker.